NA24.no

«Synd men sant. Vi er nok verst i verden dessverre.»

Verst i verden, eller bare litt trege? Nettavisens lesere er lei tungrodd byråkrati og trege prosesser.
Verst i verden, eller bare litt trege? Nettavisens lesere er lei tungrodd byråkrati og trege prosesser. (Statens vegvesen)
Sist oppdatert:
Sjeldne småstein, tungt byråkrati og uansvarlige politikere. Det er årsaken til at Norge er dyrt og tregt, mener Nettavisens lesere.

«Det er ikke rart disse veiene blir dyre. Her skal det tas hensyn til blomster, padder, bekker og sjeldne småstein».

Det kommenterer en av Nettavisens lesere under Nettavisen mener-spalten tirsdag.

Bakgrunnen er den første rapporten fra den såkalte Produktivitetskommisjonen, som prøver å beskrive hvorfor veksten i norsk produktivitet har vært svakere de siste ti årene - og hvor det butter i offentlig og privat sektor. 

- Norske politikere har sovet i timen
I rapporten kommer det fram at det i Norge er dobbelt så dyrt å bygge vei som i Sverige. Det får leserne til å reagere:

«Norske politikere har sovet i timen, ellers er de totalt udugelige», skriver en, mens en annen, mener historien om dem som bygde landet er i ferd med å snu:

«Fremdeles Arbeiderpartiet som bygde landet! Dessverre har de ignorert alt som heter vedlikehold og vil derfor for ettertiden bli husket som partiet som rivde landet også».

Les også: Kjører du dieselbil her? Da er du i trøbbel ...

- Norge er et suppedemokrati
Over 200 kommentarer kom raskt under saken, og mange lesere mener tungt byråkrati og uansvarlige politikere må ta skylda for at Norge er dyrt.

«Siv skrøt i opposisjon av at hvis FrP kom i regjering skulle de bygge veier i "rekkordfart". Foreløpig har de ikke startet rekordforsøket etter snart halvannet år i regjering».

«Etterslepet etter Jens virker uoverkommelig for dagens samarbeidsregjering dessverre ...».

«I tillegg har Norge et alt for stort suppedemokrati med 20 - 30 høringsinstanser som kan forkludre en nødvendig veiutbygging i årevis».

«Det virker som om alt fra Santalmisjonen til Blindeforbundet skal si sin mening om alt som skal foretas i Norge».

«Vi er verdens beste land på byråkrati. De som sitter i stat og kommune engasjerer en masse konsulenter for å utrede hvordan man kan tørke seg i ræva på en billigst og effektivt måte».

«Synd men sant. Vi er nok verst i verden dessverre. Sosialistene, som har 90% av ansvaret for dette, er fornøyde med Norge. Og velgerne heier de videre fram».

Les også: Diesel-debatten: - Jeg skjønner at folk føler seg lurt

- Skal på død og liv bo i hver eneste lille krok
En brannfakkel i norsk sammenheng er alltid diskusjonen rundt bosetting, by eller land. Imidlertid mener flere lesere at desentraliseringspolitikken i Norge er årsak til at det koster mye penger og tar lang tid å bygge veier.

«På 70 tallet bestemte Stortinget at Norge skulle desentraliseres, mens svenskene bestemte at Sverige skulle sentraliseres, det er her forskjellen ligger, et stagnert bondesamfunn (Norge) kan ikke sammenlignes med et moderne industrisamfunn (Sverige)».

«Hadde vi hatt en mer fornuftig bosettingspolitikk flere år tilbake i tid, så kunne vi nok ha sluppet billigere unna med vei vi og. Men når vi har hatt rødgrønne som på død og liv har vært opptatt av at mennesker skal bo i hver eneste lille krok i utkantnorge, så har det gjort ting dyrere totalt».

«Vi kan like godt flytte hele befolkningen til det sentrale Østlandet. Veinettet i halve landet holder knapt 1960-talls standard, og det er fortsatt ingen vilje til å bevilge så det monner».

Les også: - Skal ikke være nødvendig å eie egen bil

Og helt til slutt: Det ender ikke godt
For om vi skal tro på de mest pessimistiske blant oss, så har det dessverre gått så langt, at Norge - et av verdens rikeste land - mest sannsynlig havner i en internasjonal luksusfelle. 

«Vi er midt inne i luksusfellen. Staten drar kredittkort så hardt at det lukter svidd plast. Men intet skjer», skriver en leser, mens andre mener det neppe tar slutt på byråkratiet.

«YES, endelig! Koser meg med offentlig rapporter. Det som er viktig nå er å diskutere rapportene opp og ned i mente og opprette en ny(ere) produktivitetskommisjon som skal utarbeide en handlingsplan som offentlig ansatte skal bruke som retningslinjer for videre fremdrift».

«Når fanden vil at intet skal skje, da oppretter han en komité».

Lik Nettavisen på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere