NA24.no

Tank mot nullrater igjen

Sist oppdatert:
Stortankmarkedet fortsetter å falle denne uken.

Med et stort antall ledige supertankere i markedet, må aktiviteten øke mer enn hva den har gjort den siste uken, for å bremse opp fallet i ratene. Timecharterratene fortsetter å skli mot nivåer under driftskostnadene.

NA24 - din næringslivsavis

På backhaul-strekningen fra Midtøsten til Vesten er ratene allerede langt under kost for VLCC-rederne, og nærmer seg igjen negativt territorium, som var tilstanden i våres. Antallet ledige VLCC’er ventet i den arabiske golf de nærmeste 30 dagene har den siste uken steget fra 73 til 89 skip, og underminerer redernes markedsposisjon.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Ifølge Skipsmeglerhuset Fearnleys, ser heller ikke befrakteren ut til å ha noen hast med å dekke opp lasteprogrammene, verken fra Midtøsten eller i Atlanterhavet, noe som gir fall i alle geografiske markeder.

VLCC-raten fra Midtøsten til Vesten er ned nye 6,5 poeng til ws 23,5, som gir en timecharterrate på 2.300 dollar per dag. Til sammenligning trenger Frontline 32.000 dollar per dag for å gå breakeven med sine spotskip. Fra Midtøsten til Fjerne Østen er ratene ned tilsvarende til ws 32,5, som gir omkring 14.000 dollar per dag på t/c-basis.

Atlanterhavsmarkedet er nå også fanget inne i den fallende trenden og VLCC-raten fra Vest-Afrika til Mexicogolfen er ned 12,5 poeng til worldscale 40, eller 24.000 dollar per dag.

Suezmax’ene slipper heller ikke unna, og raten fra Vest-Afrika til østkysten av USA ligger nå på 8.400 dollar per dag på tiemcharterbasis, som er drøye tredjedelen av hva Frontlines suezmax’er trenger for å begynne å tjene penger.



Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere