*Nettavisen* Økonomi.

Tankratene snur opp

Foto: (Frontline)

Stor aktivitet etter det kinesiske nyttåret har snudd utviklingen for supertankerne.

Mens de siste ukene har vært preget av synkende rate utvikling for supertankerne som frakter råolje fra Midtøsten, så snudde takten denne uken. Feiringen av det kinesiske nyttåret legger alltid en demper på markedet, men denne uken er alle aktørene tilbake og det har gitt positive resultater for rederne.

NA24 - din næringslivsavis

Skipsmeglerhuset Fearnleys melder nå om en stort antall slutninger de siste dagene i det befrakterne skyndet seg for å dekke lastebehovene på rater som nå har kommet ned på meget attraktive nivåer sett fra deres ståsted. Listene over ledige VLCC’er ventet til Midtøsten de neste 30 dagene har falt fra 99 til 79.

Fearnleys merker også interesse fra befrakterne om å dekke opp tidlige marslaster, og skipsmeglerhuset tror den stigende trenden for ratene kan fortsette dersom etterspørselen fortsetter å være stabil.

VLCC-raten på strekningen Midtøsten til Fjerne Østen steg fra worldscale 37,5 til ws 45 den siste uken, og på timecharterbasis ligger raten nå på 39.000 dollar dagen.

I Atlanterhavet har rederne slitt med lav aktivitet både for VLCC’er og suezmax’er. Dette har ført en mindre nedgang i ratene. Ratene for VLCC’ene fra Vest-Afrika til Mexicogolfen falt fra ws 62,5 til ws 55, og timecharterraten ligger på 52.000 dollar per dag.

Svak nedgang også i suezmax-raten som nå ligger omkring 34.000 dollar per dag fra Vest-Afrika til østkysten av USA:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag