NA24.no

(Russeservice AS)

Tapte millioner på russesalg

Sist oppdatert:
- Hadde tekniske problemer med nettbutikken.

Russen bruker millioner på russetiden hvert år. Aktørene i markedet tjener vanligvis storslagent på de festglade avgangselevene.

Men 2012 gikk ikke så bra for én av de største akørene, Russedress, også kjent som ReDress.

Falt mye
I 2012 fikk selskapet et underskudd på nesten 2,3 millioner kroner, mens de i 2011 fikk et overskudd på nesten én million kroner. Salgsinntektene skal også ha falt betraktelig, fra 38,9 millioner kroner i 2011 til 26,4 millioner kroner i 2012.

Driftsresultatet kom på 1,4 millioner kroner i 2011 og minus 3,3 millioner kroner i 2012.

Russedress hevder derimot at 2013 så langt er bedre enn fjoråret.

- Grunnen til underskuddet er at Redress hadde tekniske problemer med webshop i høysesongen. Derfor mistet selskapet mye omsetning. Selskapet har hatt en sterk økning i 2013 og forventer overskudd igjen, skriver styret i Redress i regnskapet.

- Vi er misfornøyd med at vi hadde en nedgang i 2012 og fornøyd med at vi økte igjen i 2013, sa Henrik Nørstrud, en av eierne av Russedress, til Nettavisen NA24 i sommer.

Satser på fritidsklær
Det var Knut Gresvig og Nøstrud som startet Russedress i 2003, rett etter de var ferdige med sin egen russetid. Med deres motto, «alt for russen», har gutta klart å tjene rått på flere russekull og kapret store markedsandeler.

Nå satser de på å selge klær som også kan brukes etter russetiden.

- Våre kunder bruker noe mindre penger på vanlige russeeffekter, men vi har økt salg av fritidsklær som det ikke står russ2014 på. Slik at kundene kan bruke plaggene både før og etter russetiden, fortalte Nørstrud.

Bruker titusener på russetid
En undersøkelse gjort av Ipsos for tidligere Fokus Bank, nå Danske Bank, bruker russen 10.000 kroner i snitt på russefeiringen.

I Oslo og Akershus ligger budsjettet på 14.200 kroner per person i snitt. Denne undersøkelsen er gjennomført blant ungdom som var russ i 2011 og 2010.

Undersøkelsen viser også at nesten en av ti russ bruker mer enn 30.000 kroner på feiringen. Når man ser slike tall er det forståelig at dette er en svært attraktiv målgruppe.

- Har hatt salgsrekord
For andre aktører i markedet har det gått motsatt vei enn for Russedress. Russesvervice har nemlig hatt slagsrekord i 2012 med sine 54,2 millioner kroner i salgsinntekter.

- 2012 ble en klar rekord. Tidligere topp var i 2009 med cirka 46 millioner kroner i omsetning. Skoleåret 2012 var et usedvanlig godt år for oss. Vi fikk stang inn på alt det skoleåret, sa Ole Jørgen Smedsrud, daglig leder i Russeservice, til Nettavisen NA24 i sommer.

54,2 millioner kroner er en markant økning fra i fjor, da omsatte Smedsrud for 38,4 millioner kroner, noe som tilsvarer en økning på 30 prosent.

Det er ingen hemmelighet at russen bruker mye penger på å feire sin avslutning på 13 år med skolegang.

- Russen bruker hos oss i underkant av 1.400 kroner i gjennomsnitt. Rundt 90 prosent av salget for 2012 var omsetning til russen, resten er til andre kunder enn russ, sier Smedsrud.

Selv oppgir Russeservice at de har vært russens favorittleverandør av russeutstyr. Noe som ifølge salgstallene godt kan stemme.

Det er Rok AS som står for alle russefestene på Østlandet. Også de skal ha hovet inn på russen i 2012.

- Det er cirka 10.000 stykker på hvert Tryvann treff. Det har vært ganske jevnt med russ de siste årene. Vi har en hatt en omsetning i 2012 på cirka 30 millioner kroner, sa Gitte Gotteberg, daglig leder i Rok, til Nettavisen NA24 i sommer.

Et pass for alle dagene på Tryvann koster mellom 1.450 til 2.200 kroner.

- Inntektene kommer hovedsakelig fra billettsalg og sponsorer. Det er lov å ha med drikke, derfor har vi ikke noe særlig salg under festivalen og inntekt derfra, sier Gotteberg.

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere