NA24.no

Tekst-tv større enn VG Nett

Sist oppdatert:
TV 2 tekst-tv har nærmere én million unike brukere per dag.

Mange tror nok at tekst-tv er historie, et medium fra fortiden som brukes lite av få.

Der tar de feil.

NA24 Propaganda – landets største medienettsted

Høye brukertall
Tekst-tv er faktisk blant de mest brukte interaktive mediekanalene i landet, og TV 2 tekst-tv har alene nærmere én million unike brukere per dag.

Til sammenligning har Norges største nettsted, VG Nett, i overkant av 2,2 millioner unike brukere, i uken.

Ifølge tall fra Norsk mediebarometer for 2006 benytter hele en av tre nordmenn seg av tekst-tv per dag.

Dette tilsvarer 34 prosent av befolkningen og er faktisk en økning på fire prosent i forhold til for ti år siden.

Kun et tastetrykk
Ifølge Tor Aksel Ødegård, avdelingsleder i medieavdelingen i TNS Gallup, er det flere grunner til at tekst-tv holder seg så populært.

- En skulle kanskje tro at bruken av tekst-tv ville synke som følge av at flere får tilgang til internett, men tallene har holdt seg overraskende stabile. Det som er den store fordelen med tekst-tv er at alt det krever er et tastetrykk. Data og internett er gjerne litt tregere i at man må sku det på, logge seg på og så videre. I tillegg er tekst-tv gratis i og med at det følger med tv-kanalene, noe som igjen gjør at nesten alle har tilgang til det. De fleste er innom for raske oppdateringer, og den totale tidsbruken er som regel svært kort, sier han til NA24 Propaganda.

Også Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør for TV 2 Interaktiv, mener populariteten til mediet er knyttet opp mot at det er enkelt.

- Tekst-tv har fortsatt utrolig forhold, og mye av grunnen til det er at vi fortsatt bruker svært mye tid på tv. Selv om antall tv-seere har gått svakt ned de siste årene, bruker vi stadig mer tid på å se på tv. Tv-mediet er utrolig lett tilgjengelig og at man da har en såpass stor og stabil base i bunn gjør at tekst-tv holder seg populært. I tillegg er det helt utrolig enkelt, og bare et trykk unna, sier han.

Flest mannlige brukere
Ifølge Stavrum og Ødegård brukes tekst-tv mest til å lese nyheter, været, sportsresultater og tv-omtaler.

Tall fra TNS-Gallup viser i tillegg at det er flest menn som benytter seg av de ulike tekst-tv kanalene.

Stavrum mener dette har sammenheng med bruken av teknologi.

- Menn er fortsatt de som benytter seg mest av teknologi. Det ser man bare på bruken av internett på mobilen. Langt flere menn enn kvinner benytter seg av det, og det er slik det er med de fleste tekniske ting, også tekst-tv, sier han.

Ødegård mener det i tillegg handler om tid og interesser.

- Det er fortsatt slik at flere menn enn kvinner er i fulltidsstillinger. I tillegg er flere menn enn kvinner interessert i fakta, teknologi, sport og næringsliv, og det får man jo med tekst-tv. I de fleste andre medier, ta for eksempel Dagbladet Magasinet, er det også langt mer featurestoff, og det kan ofte være mer kvinnerettet, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere