NA24.no

Telefonstorm for Tesla-Trond

(Oslo Taxi)
Sist oppdatert:
- Trond kjører brøytebil, sier Frederic Hauge. Nå tror han elbiltaxi kan være fremtiden.

Fredag lanserte Oslo Taxi sin første Tesla Model S. Nå kan altså Oslo-borgere bestille taxitur i det siste innen elbil.

Det er Trond Gustav Sømme som har fått æren av å kjøre den første elbilen for Oslo Taxi i Oslo. Etter lansering har telefonen til taxisjåføren knapt stått stille.

- Det har vært en kjempebra etterspørsel. Dette er noe markedet synes er gøy og i tillegg tror jeg designet på bilen har fanget mange. Mange vil ta bilder og vi får en del tilbakemeldinger, sier Sømme til Nettavisen NA24.

- Mange rare og spesielle situasjoner
Og Tesla-taxien skal ha vært en suksess hittil.

- Det har vært telefoner døgnet rundt. I tillegg til taxioppdrag har jeg fått en del oppdrag som ikke er for taxi, folk vil bare kjøre rundt. Noen fra Kirkenes kom for å kjøre rundt i Tesla for 600 kroner, kun for å sitte på i bilen. Det er en unaturlig situasjon for meg, sier Sømme

Han forteller om et spesielt oppdrag han har fått for fredagskvelden. Sømme ble nemlig oppringt av en fyr som skulle på date med en dame. Fyren måtte kjøre Tesla-taxi fordi dama er interessert i Tesla. Slik skulle han altså imponere daten sin.

- Han ønsket jeg skulle hjelpe han med den situasjonen. Så jeg har kommet opp i mange rare og spesielle situasjoner, sier Sømme.

Fredag har taxisjåføren 250 ubesvarte anrop på mobilen. Dette skal være veldig mye i forhold til hva som er vanlig for en taxisjåfør.

Sparer 100.000 kroner
Tross at etterspørselen er enorm, tror ikke Sømme at Oslo er klare for flere elbiltaxier, og understreker betydningen av intrastruktur.

- Den eneste utforingen vår er jo infrastrukturen. Jeg alene klarer å få det til helt fint, men det kan ikke bli 100 flere elbiler i Oslo uten at det blir sikre ladestasjoner. Jeg må nok investere i lademuligheter hjemme, for om vinteren trenger man litt mer strøm enn om sommeren. Så utfordringen nå er å få flere ladestasjoner rundt om i Oslo, sier Sømme.

Laderen han snakker om koster 20.000 kroner og den planlegger han å ha i egen garasje.

Sømme har betalt 707.000 kroner på Tesla-bilen, som er en Tesla A-modell med størst batterikapasitet. Regnestykket skal være bra.

- Hvis jeg ser på budsjettet fra i fjor sparer jeg 100.000 kroner i diesel, bomring og parkering. Det er en bra besparelse i forhold til omsetningen, sier Sømme.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Prisen per tur er den samme som med vanlig taxi.

Selv om Oslo ikke er klar for 100 elbiler ekstra akkurat nå, planlegger Oslo Taxi at flere taxier i Oslo skal bli elbiler. Det er allerede én til på vei til Oslo Taxi. Det er derfor ikke lenge til Sømme ikke blir den eneste Tesla-taxien i Oslo.

- Det kommer en del elbiler på banen nå. Taxier fra hele Norge har ringt. De ønsker å satse på det og spør om erfaringer fra meg for å bevise at man får det til. Det er det jeg ønsker å være, nemlig en foregangsmann. Man får det til hvis man ønsker det, med vilje lar det seg gjøre, sier Sømme.

- Kjører brøytebil
Bellona-leder Frederic Hauge er entusiastisk over den nye lanseringen.

- Trond kjører brøytebil! Dette kommer til å ta av i løpet av tre år, når stadig flere får øynene opp for elbil og nullutslippsteknologi, både i drosjenæringen og blant kundene, forteller Hauge.

Nå tror han eltaxien er fremtiden.

- Gjennomsnittlig kjører Trond 25-30 turer på en dag, noe som betyr at opp mot 500 mennesker vil ha testet ut eltaxien fra nå og bare ut september måned. Det kommer til å bli en policy, både for bedrifter og på Stortinget å ringe etter eltaxi i stedet for vanlig taxi, spår Bellona-lederen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Oslo Taxi og Bellona har siden februar 2012 samarbeidet om å redusere Oslo Taxis klimagassutslipp og lokal luftforurensning. Samarbeidet fokuserer også på politiske og økonomiske rammevilkår, andre virkemidler, tiltak, teknologi, løsninger, produkter og tjenester som er miljø- og klimariktige.

- Økt miljøfokus er noe både kundene, myndighetene og drosjeeierne ønsker, derfor er Oslos første Tesla Model S-taxi også et viktig skritt for både Oslo Taxi og Bellona, sier Hauge.

Selv vært syk
Det var Sømme selv om tok initiativet til å bestille en Tesla Model S og bruke den som taxi i Oslo.

- Grunnlaget var en satsing i Oslo Taxi på at de skal utvikle seg på miljøsiden. Jeg sto bak satsingen i vår organisasjon. Grunnlaget for at jeg sto bak det var en blanding av at jeg selv har opplevd dette med forurensing på kroppen, da jeg har vært alvorlig syk. Forurensing er dårlig for lunger og hjerte, sier Sømme.

Tidligere skal ikke Sømme ha vært særlig interessert i miljø. Etter at han ble rammet av hjerteproblemer, har han derimot blitt aktiv i kampen for miljøet.

- Med Tesla-taxi kan taxiene komme inn i samfunnsdebatten. Mye har vært negativt ladet mot taxibransjen, med dette prøver vi å gjøre noe som er positivt ladet. Vi vil bevise at vi tar samfunnsansvar og på en måte bli hørt i andre saker også, sier Sømme.

Så og si ingen skal ha vært negative til Tesla-taxi. Kun noen miljøskeptikere skal ha kommet med noen kommentarer.

- Innenfor min bransje møter man jo slike holdninger, men jeg ønsker å bevise at det lar seg gjøre, sier Sømme.

Hauge roser Oslo Taxis ledelse, ved administrerende direktør Bjørn Rebne, for å inspirere drosjeeiere til å ha et større miljøfokus, noe Oslo Taxi har vedtatt.

- Oslo Taxi ser på dette som en naturlig utvikling av taxinæringen og et konkurransefortrinn i de nærmeste årene. Det fortjener selskapet honnør for, avslutter Hauge.

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere