*Nettavisen* Økonomi.

Telenor er dyrest i Norge

Telenor har mobilnett i mange land, og har klart høyest priser i Norge.

Telenors kunder i Thailand ringe nesten dobbelt så mye som Telenors norske mobilkunder. Likevel har Telenor nesten fem ganger så stor inntekt på hver av sine norske kunder som de har av hver av de thailandske. Enorme forskjeller i minuttpriser er forklaringen.

Prisene varierer voldsomt
Interessen rundt Telenors internasjonale ekspansjon har til nå fokusert nesten utelukkende på kundevekst. Den er fortsatt høy i mange land, spesielt i Pakistan og Bangladesh, men har nesten stoppet opp i den tidligere vekstraketten Kyivstar i Ukraina.

Men egentlig er det andre tall enn total kundemasse som er avgjørende. ARPU (Average Revenue Per User, eller gjennomsnittlig inntekt per bruker) er den sentrale kommersielle målestokken. Den er igjen basert på MoU (Minutes of Use, eller antall ringeminutter per kunde, og pris per minutt).

Sammenligning av ARPU i forskjellige markeder er problematisk, blant annet fordi variasjoner i valutakursene slår sterkt ut. Dessuten må man ta forskjellige kostnadsnivåer, som lønnsutgifter og leiekostnader, med i betraktningen.

Høyest i Norge
Telenor har i sin siste kvartalsrapport lagt frem en sammenlinging av ARPU omregnet i amerikanske dollar (USD). Den viser at Telenor Mobil hadde klart høyest ARPU i Norge: 54,2 USD i måneden (319 norske kroner). I Sverige var ARPU på 44,1 og i Danmark på 41 USD - altså 18 til 24 prosent lavere.

Utenfor Europa finner man et helt annet bilde. I de halvmodne markedene i Thailand og Malaysia har Telenor henholdsvis 12,1 (DTAC) og 16,7 USD (Digi). I de lite penetrerte markedene i Bangladesh og Pakistan er ARPU på henholdsvis 4,9 og 4,6 USD - altså mindre enn en tidel av det norske.

Mens gjennomsnittlig minuttpris i Norge i annet kvartal var 0,25 USD var den i Pakistan og Thailand nede i 0,03 USD og i Bangladesh bare 0,02 USD. Dette tilsvarer etter dagens dollarkurs gjennomsnittlige minuttpriser på 11-17 øre, mens den i Norge er 1,42 NOK, eller rundt ti ganger høyere. (For øvrig er minuttprisen i både Sverige og Danmark klart lavere enn i Norge, med APPU på henholdsvis 0,21 og 0,20 USD).

Ringer mest
Når minuttprisen er 17 norske øre, som den er i Thailand, og fasttelefon ikke er noe alternativ for mange kunder med bra inntekt, er det klart antallet ringeminutter blir høyt. I Thailand, hvor spesielle regulatoriske forhold også spiller inn, er gjennomsnittlig månedlig ringeminutter rundt 400, mens MoU i Norge i siste kvartal var 220 minutter (opp fra 196 for et år siden). Nest høyest MoU har Bangladesh med 245 ringeminutter i måneden (og minuttpris på drøyt 11 øre).

Mobilmarkedene er også forskjellige i sin sammensetning av prepaid (kontantkort) og postpaid (abonnement). Mens postpaid stadig blir mer dominerende i de nordiske land (noe som sannsynligvis også vil øke med venneabonnementene) er kontantkort dominerende i de nye markedene, gjerne med andeler opp til over 90 prosent av den totale kundemassen.

Subsidiering gir høyere priser
For å maksimalisere kundemassen, og nå folk med ustabil inntekt som ringer når de har råd til det, må minuttprisene ligge lavt. Med et stort antall slike kunder er det også uaktuelt med subsidierte mobiltelefoner, som for operatørene utgjør milliarder av kroner hvert år i Norden. Også dette påvirker forskjellen i ringepriser.

Denne saken er hentet fra mobilsiden Mobilen.no.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.