Telenor i milliardkrangel

Vimpelcom skal bruke rundt 600 millioner dollar på å nå seks millioner kunder i Ukraina. Kyivstars Trond Moe tror det blir mye dyrere.

18.04.06 10:29

KIEV (NA24): Russiske Vimpelcom, delvis eid av Telenor, ruller ut sin merkevare Beeline i Ukraina i disse dager. Stikk i strid med ønskene til Telenor.

Under en pressekonferanse i Ukrainas hovedstad Kiev tirsdag ettermiddag anslo toppsjefen i telekjempen med rundt 45 millioner kunder i Russland, Alexsandr Izosimov, at de i løpet av to år skal vokse til rundt fem millioner kunder i sitt nye marked. URS, mobilselskapet Vimpelcom kjøpte for å lansere Beeline i Ukraina, har i dag rundt 270.000 kunder mot Telenor-eide Kyivstars over 15 millioner kunder.

NA24 - din nye næringslivsavis.

600 dollar er for lite
NA24 har flere ganger skrevet at Telenor har reagert på pengebruken i forbindelse med URS-kjøpet. De la ut rundt 270 millioner dollar for selskapet, som kun har en prosents markedsandel. Nå skal russerne bruke mellom 500 og 600 millioner dollar de neste to årene, for å nå målene om mellom fem og seks millioner kunder.

Telenors mann i Ukraina, viseadministrerende direktør i Kyivstar Trond Moe, mener det kommer til å bli mye dyrere

- Jeg så på det tallet i morges og synes det høres lavt ut hvis du skal ha god kvalitet og skikkelig dekning, sier han.

Telenor har brukt rundt to milliarder dollar på å nå de tallene de har i dag. Da Moe kom inn i selskapet mot slutten av 2000, hadde Kyivstar 100.000 kunder. Drøyt fem år senere er tallet altså 15 millioner. I fjor hadde Kyivstar en omsetning på 7,2 milliarder kroner, tre milliarder mer enn året før og er dermed det nest største mobilselskapet i Telenor-konsernet.

Moe tror det skal bli vanskelig for Vimpelcom å nå målene sine og han frykter ikke stor kundeflukt fra Kyivstars to merkevarer - Djuice og Ace & Base - over til Beeline.

- Vi kommer nok til å merke konkurransen, men vi er godt posisjonert til å møte den og vil konkurrere bra på dekning og god kvalitet i nettet, sier Moe til NA24.

Skal vinne med markedsføring
Vimpelcom-sjefen har derimot stor tro på at selskapet skal kunne konkurrere mot blant andre Vimpelcom og den russiske telekjempet MTS i Ukraina. Måten han skal klare det på er med markedsføring. Beeline skal bygges opp til å bli en like sterk merkevare i Ukraina som den er i Russland. Der er merkevaren verdsatt til rundt fem milliarder dollar, og er ifølge Interbrand den sterkeste i det vidstrakte landet.

Izosimov brukte mye av sin tid på pressekonferansen med over 100 ukrainske og russiske journalister på å snakke om markedsføringen, og selskapet ruller ut en av de største reklamekampanjene noen sinne i Ukraina. Målet er å vinne kunder på pris. Samtaler innen Beeline-nettet er gratis de første månedene og vil koste to kroner fra juni.

Vimpelcom-sjefen avviser at mellom 500 og 600 millioner dollar er for lite. Han viser til Kyivstars vekst i fjor på 7,7 millioner kunder, noe som ifølge ham kostet Telenor rundt 500 millioner dollar. Beelines vekst i Russland vil han i stor grad tilskrive merkevaren.

- Tjenestene og kvaliteten på nettet er den samme som MTS har. Lojaliteten til kundene kan tilskrives merkevaren, sier Izosimov til NA24.

Visste URS var til salgs
Moe mener det er rart at Vimpelcom lanserer Beeline i Ukraina nå. Selskapets storeier Alfa Group er fra før inne i hele tre av de andre mobilselskapene i Ukraina, Kyivstar og de to små selskapene Golden Telecom og Astelit. De hadde forventet at URS skulle bli solgt, men at det var Vimpelcom som sto klare til å ta over, overrasker Kyivstar-direktøren. Særlig siden Alfa også er storaksjonær i Kyivstar.

Izosimov forklarer det på følgende måte:

- Det er usikkert om avtalen mellom Vimpelcom og Kyivstar går gjennom og den risikoen kan jeg ikke ta. Vi har allerede blitt forsinket 18 måneder, sier han og legger til at Ukraina er et stort og potensielt viktig marked for Vimpelcom.

I et intervju med NA24 onsdag viste han til at det er naturlig for Vimpelcom å være tilstede i Ukraina. Det er et stort marked, med mange likheter til Russland. Den russiske hovedkonkurrenten MTS er tilstede i Ukraina med mobilmerkevaren Jeans, noe som bidrar til å få dem inn på Fortune 500-listen.

- En sammenslåing mellom oss og Kyivstar ville vært fantastisk og ville nok sendt aksjekursen vår til himmels, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.