NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
MISTER KUNDER: Telenor innrømmer at det har vært mange og kraftige reaksjoner etter at selskapet innførte betaling for bruk av BankID på mobil. På bildet: Konsernsjef i Telenor Jon Fredrik Baksaas.
MISTER KUNDER: Telenor innrømmer at det har vært mange og kraftige reaksjoner etter at selskapet innførte betaling for bruk av BankID på mobil. På bildet: Konsernsjef i Telenor Jon Fredrik Baksaas. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Telenor mister kunder etter BankID-betaling

Sist oppdatert:
Telenor har mistet kunder etter at selskapet besluttet å ta betalt for mobilabonnentenes bruk av det elektroniske sertifikatet BankID.

Fra 1. mai vil det koste Telenors mobilkunder 49 øre hver gang man ber om en bankkode med mobiltelefonen. Telenor og datterselskapet Djuice har 260.000 kunder, og i snitt ber kundene om tolv koder hver måned. Det blir over 18 millioner kroner i året, skriver Aftenposten ifølge NTB.

Kraftige kundereaksjoner

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor innrømmer at det har vært mange og kraftige reaksjoner. En del kunder har allerede sagt opp sine abonnementer i protest, skriver avisen.

- Vi forstår at kundene reagerer når vi går over til å ta betalt for noe som i dag er gratis, men beslutningen står fast. Men vi må ta en evaluering av konsekvensene når vi får sett dette litt over tid, sier Krokan.

Krokan vil imidlertid ikke si noe om selskapet kan komme til å gi etter og droppe betalingen hvis konsekvensene blir for store. Han minner om at kunder fortsatt kan benytte seg av kodebrikken de har fått fra banken uten å betale noen ting.

Kommunikasjonssjef Hege Steinsland hos BankID sier at ingen andre mobiloperatører har gitt beskjed om at de kommer til å følge Telenor og Djuice. 

Tjener stort på norske kunder

Telenor har mer enn doblet omsetningen til over 100 milliarder kroner etter at Jon Fredrik Baksaas ble konsernsjef i 2002.

Økningen skyldes satsingen utenfor Norge. Den har resultert i at Telenor i dag er blant verdens største teleselskaper med nesten 170 millioner kunder, men det er fortsatt den norske virksomheten som tilfører konsernet mest penger i kassen. Det til tross for at den norske kundebasen utgjør kun tre prosent av Telenors samlede kundemasse, skriver Dagens Næringsliv.

Tore Aarønæs, daglig leder i analyseselskapet Norsk Telecom, sier at lønnsomheten per kunde synker desto lenger vekk man kommer fra Norge.

Den rosa finansavisen skriver at Telenor tjener nesten 33 ganger mer på en kunde i Norge enn på en kunde i Pakistan. Ved årsskiftet hadde Telenor 33, 4 millioner mobilkunder i Pakistan.

I Norge har de i overkant av 5, 4 millioner kunder, og et overskudd per kunde på 1990 kroner. (©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere