*Nettavisen* Økonomi.

Telia og Chili Mobil får gjennomgå av Forbrukertilsynet

ULOVLIG MARKEDSFØRING: Telia og Chili Mobil kan ikke markedsføre sine abonnement med påstander om fri data. Foto: (Forbrukertilsynet)

Telia og Chili Mobil har markedsført sine abonnement med fri databruk. - Villedende markedsføring, mener Forbrukertilsynet.

01.02.19 15:38

Telia lanserte en lignende tjeneste tidligere denne uka, hvor hastigheten reduseres til 3 Mbit/s dersom man bruker mer enn 40 GB før måneden er slutt. Chili Mobil krever i sitt abonnement at kunden sender SMS dersom databruken overstiger 5 GB per dag.

Les også: Telia lanserer abonnement med fri bruk på nett

– Telia X er et fri-abonnement laget slik et fri-abonnement skal være: Alt er lov, sa Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia, i en pressemelding tidligere i uken.

- Skal ikke bli lurt

Forbrukertilsynet mener derimot at abonnementene ikke tilbyr ubegrenset med fri data.

- Det har vært stor etterspørsel fra forbrukerne om mobilabonnement med ubegrenset data, og forbrukerne velger ofte abonnement basert på mengde inkludert data.

Les også: Telia kjøper Get

- Da må det komme tydelig frem hva avtalen innebærer, slik at man ikke blir lurt, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding.

Telia på sin side mener at de ikke har «lurt» noen av kundene sine.

- Et prinsipp for oss ved lansering av Telia X var at vi ønsket å være transparente og ærlige i hva dette produktet er, og hva det ikke er.

- Nettopp dette har vi fått gode tilbakemeldinger på fra våre kunder hittil, sier Telia-leder Håkon Lofthus i en e-post til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

GÅ I DIALOG: Telia mener ikke at de driver med villedende markedsføring, men er villig til å gå i dialog med Forbrukertilsynet, sier Telia-leder Håkon Lofthus. Foto: (Telia Norge)

Sendt brev og krever endringer

Forbrukertilsynet har sendt et brev til mobilselskapene, hvor de krever endringer i markedsføringen.

De skriver i brevet at forbrukerne får et inntrykk av at abonnementene kan brukes fritt, noe som ikke stemmer.

–Mobiltilbyderne kjemper om kundene ved å tilby mest mulig mobildata, og vi må derfor sette noen premisser på hva selskapene kan si i markedsføringen sin, sier Haugseth.

Telia bekrefter til Nettavisen at brevet er mottatt, og at de er villig til å diskutere eventuelle endringer.

- Vi håper å føre en god dialog med Forbrukertilsynet i denne saken. Vi opplever ikke å ha fått særlige reaksjoner på uklarheter i hva Telia X er og hvordan det fungerer.

- Tvert i mot har vi fått svært mye positivt, så fra vår side ser vi ikke at vi trenger å gjøre noen større endringer. Hvis vi kan være tydeligere på noen områder så skal vi selvsagt se på dette, skriver Lofthus i en e-post.

Chili Mobil har allerede sagt at de tar brevet til etterretning, og vil gjøre endringer i sitt abonnement.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.