*Nettavisen* Økonomi.

Tenk på dette før du kjøper deg bil

Foto: Klikk (Vi Menn)

Døende bilmodeller kan være kupp.

12.05.09 10:46

NA24s bilpengespesialist Marius Paus tar i sitt siste innlegg for seg kampen mellom nye og utgående bilmodeller.

NA24 - din næringslivsavis

- I bransjen kaller vi biler som er på vei ut av produksjon for «runout-modeller». Ordet har en negativ klang, men i realiteten snakker vi om et potensielt godt kjøp, sier Marius Paus i sin siste NA24-blogg .

Les hele bloggen og si din mening her

Utnytter erfaringen
- Det er ikke sånn at fabrikkene på død og liv vil avslutte produksjonen så fort som mulig, selv om de har en ny modell på trappene. Tvert imot, de vil utnytte den erfaringen og kompetansen de har brukt tid på å opparbeide seg i produksjonslinjen, så lenge som mulig. På den måten drar de ned utviklingskostnadene på den modellen de er i ferd med å innstille produksjonen av, selv når de selger den billigere og billigere, sier Paus.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Klikk på bildet for å forstørre.

- Og det er typisk noe som skjer når en modell er på vei ut og en annen på vei inn: Kampanjeprisene dukker opp. Forhandlerne skal gjøre gulvet klart til nyhetene og den eldre modellen selges billigere og med en mengde ekstra utstyr for å gjøre den enda litt mer attraktiv. Det er et godt argument for at man ikke skal avskrive disse bilene, selv om en mer spennende arvtaker står klar i kulissene, mener han.

Les hele bloggen og si din mening her

Liten prisforskjell
- Et lite dypdykk i databasen fra 2005, da den nye Volkswagen Passat ble lansert, bekrefter for eksempel den nye holder seg bedre i pris, men forskjellen er liten, bare 1-2 prosent. Men for å komplisere det enda litt mer; dette er forhold som kan variere mellom forskjellige merker, og det er umulig å gi et fasitsvar på hva slags prisutvikling man kan forvente seg i bruktmarkedet, mener markedsdirektøren.

- Som de fleste vel har fått med nå: Jeg synes det er fornuftig å vurdere å kjøpe en utgående modell fremfor å hoppe rett på den nye, når valgmuligheten er der. Det er ikke det samme som at det ikke finnes rasjonelle argumenter for også å vurdere den nye. Husk for eksempel at en ny bilmodell ikke nødvendigvis blir dyrere enn den gamle, slik det gjerne var før i tiden. Spesielt dersom den nye modellen har lavere forbruk og dermed lavere CO2-utslipp enn den gamle, kan lavere norsk engangsavgift bidra til at den ferske modellen faktisk får en lavere listepris. Da må du forsikre deg om at det utstyret som er inkludert i run-out modellen er viktig for deg, at det ikke har blitt standard på den nye eller at du får en rabatt som monner, skriver Paus.

Les hele bloggen og si din mening her

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.