Gå til sidens hovedinnhold

Tenker utenfor boksen

Edda Media vil vokse, men det trenger ikke skje gjennom oppkjøp av tradisjonelle mediebedrifter.

Etter forhandlingene med Dagsavisen brøt sammen er det ikke mange mediebedrifter igjen å kjøpe av særlig størrelse for Edda Media.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Dermed handler det om å tenke organisk og utenfor boksen for å skape videre vekst i mediekonsernet.

Lite igjen
- Det er ingen store strukturelle åpninger. Likevel er en tredjedel av norske presse fortsatt utenfor de store konsernene, så det kan være mindre poster her og der, sier direktør for utgiverspørsmål i Edda Media, Stig Finslo.

- Ja, det er det vel, men for vår det er det viktig at vi konsoliderer, utvikler og foredler alt vi har kjøpt i det siste, skyter Edda-sjef Jan Moberg.

Det Mecom-eide mediekonsernet har, som sitt morselskap, ekspansive planer, men i Norge har det vært langt mellom mulig oppkjøpskandidater. Selskapet har vurdert både Kanal 24 og Dagsavisen, men begge kandidatene ble skrinlagt.

Les også: Bryter forhandlingene

Les også: Edda dropper Kanal 24

- Ingen opplagte
Edda Media er et av medieselskapene i Norge som henger etter på nett. Det er blitt spekulert i om Edda vil kjøpe Powertechs majoritetspost i Start.no, hvor også Dagbladet er eier. Likevel synes ikke det særlig realistisk.

Les også: Søker nasjonal plattform

- På nett er det heller ingen opplagte store etablerte kandidater å kjøpe lenger, sier Moberg.

Derfor ser mediekonsernet på andre måter å ekspandere.

- Det som er spennende er om vi skal vokse, så må vi tenke annerledes. Det har vi begynt med Hytteavisen, HR North og Screen Media. Det begynte vi med i fjor, forklarer Edda-sjefen.

Utenfor båsen
Edda kjøpte det svenske rekrutteringsselskapet HR North tidligere i år. Hytteavisen er det Edda Vestfold som har kjøpt - og skal dyrkes til å bli både et regionalt og nasjonalt produkt.

Ellers handler det om for Edda å også tenke utenfor båsen mediebransjen står i.

- Vi har en tendens til å tenke i siloform om media. Her er media, og her er alle andre. Det kan jo hende at vi må tenke utradisjonelt for å klare en vekst i mediemarkedet, sier Finslo og viser til flyselskapet Norwegian som eksempel på et selskap som har satset utradisjonelt utover sin kjernevirksomhet i form av telefoni og bankvirksomhet.

Men først, mens blikket vandrer i det norske markedet etter eventuelle oppkjøpskandidater, hander det om å organisere og bygge på produktene som er i mediekonsernet.

- Ja, for vår del er det fokus fordi vi har kjøpt en del i det siste, og da er det viktig å få til organisk vekst med disse. Også i våre etablerte marked er det muligheter vi ennå ikke har utnyttet, sier Moberg.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot