Tesla mener ny avgift fører til elbilens død i Danmark

SER LIK UT: Designet på Model S med eller uten Dual Drive er identisk. Denne bilen har firehjulsdrift.

SER LIK UT: Designet på Model S med eller uten Dual Drive er identisk. Denne bilen har firehjulsdrift.

- Vi kommer ikke til å selge mange biler neste år, sier Esben Pedersen i Tesla i Danmark.

10.10.15 17:20

Folketinget i Danmark bestemte fredag at det skal innføres avgift på elbiler, på linje med biler som går på fossilt drivstoff. Avgiften skal gradvis fases inn med 20 prosent i 2016, 40 prosent i 2017, 65 prosent i 2018, 90 prosent i 2019 og 100 prosent av bilavgiftene i 2020. Avgiftene skal gjelde for de første 800.000 av bilens innkjøpspris. Koster bilen mer, vil det resterende få full avgift, skriver Jyllands-Posten.

- Den nye avgiften vil ramme moderne elbiler med lang rekkevide som Tesla diskriminerende hardt. Vi kommer ikke til å selge mange biler neste år, sier Espen Pedersen, kommunikasjonssjef i Tesla Danmark til avisen.

Les også:Endringen av bilavgiftene er utsatt etter dieselskandalen

Tror EU vil si nei

Pedersen tror avtalen kan bli underkjent av EU-kommisjonen.

- Vi mener, at avgiften strider mod EU-reglerne. Og vi er glade for at regjeringen vil be om godkjennelse fra EU før den innføres, sier han til Ritzau.

Det anslås at salget av Tesla i Danmark vil synke med 90 prosent fra nyttår.

Les også:Snart skal Tesla doble rekkevidden

830.000 i avgifter

Fra nyttår vil prisen på Tesla i Danmark stige til 1.522.000 kroner (over 1,8 millioner norske kroner) og inkluderer da avgifter til staten til en verdi av over 830.000 norske kroner, skriver NTB.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tesla Model S (til høyre) og Nissan Leaf blir begge dyrere i Danmark fra nyttår. Men Nissans langt lavere pris gjør at prishoppet blir mye mindre.

Billigere elbiler vil ikke stige like mye, og de aller billigste slipper fortsatt avgifter på grunn av et bunnfradrag.

Les også: Her er Tesla Model X

En Nissan Leaf, som i dag koster 274.900 danske kroner, vil etter nyttår koste 295.100 kroner, inklusive en avgift på 31.400 kroner, mens en VW e-up, i dag den billigste elbilen, synker i pris fra 186.300 til 178.700 kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.