NA24.no

Tesla på skikkelig bomtur i Kina

Potensielle kunder ser på en Tesla-bil på et showrom i Beijing.
Potensielle kunder ser på en Tesla-bil på et showrom i Beijing. Foto: Wang Zhao (Afp)
Solgte omtrent like mye i Kina som i Norge. Nå vurderer toppsjefen å sparke internasjonale sjefer.

Elbilprodusenten Tesla ville innta det kinesiske elbilmarkedet før andre aktører gjorde seg gjeldene i landet som står for en betydelig andel av samtlige bilsalg i verden. Men satsningen har ikke båret rikelig med frukter for Tesla. Tvert imot.

Kina-satsningen har bydd på store problemer for Tesla. Utfordringene består av alt fra bekymringen rundt antall ladestasjoner tilgjengelig til Kinas innsats på å dyrke fram egne kinesiske bilprodusenter.

Tesla-sjefen Elon Musk har tidligere uttalt at han forventet like høye slagstall i Kina som i USA allerede i løpet av 2015.

Men Tesla solgte bare 120 biler i Kina i løpet av januar, opplyser kilder til Reuters. Dette er langt under selskapets ambisiøse mål.

Bilprodusenten har tidligere antydet at de har ambisjoner om å selge 8000 biler i Kina hvert år, mens de har operert med 5000 biler i året som et realistisk mål, skriver The New York Times.

Men Tesla skal ha eksportert kun 3500 biler til Kina siden salget startet i april i fjor, skriver Forbes.

Til sammenligning hadde Tesla solgt 3573 biler i Norge de ti første månedene i 2014. Men salgstallet stupte imidlertid i oktober, da det ble solgt så lite som 36 Teslaer i Norge, ifølge Dagens Næringsliv

I desember hadde Tesla solgt nesten 6000 biler av sin Model S i Norge, ifølge NTB.

- En stor skuffelse
Samtidig har de opplevd en svak vekst i fjerde kvartal i Kina-markedet. Tesla-aksjen falt syv prosent 13. januar etter at Musk uttalte at salget var «uventet svakt» i fjerde kvartal.

- Kina har vært en stor skuffelse og det er nødt til å ramme selskapets mål, sier en kilde, som er tilknyttet selskapet, til Reuters.

Samme kilde sier at selskapet er nødt til å utføre tiltak for å kutte kostnader.

Musk skal ha vært ganske så direkte i en intern e-postutveksling hvor han truet med å enten avskjedige eller degradere flere internasjonale Tesla-ledere, ifølge Reuters.

Kina er en svært viktig brikke i Teslas-ekspansjonsplan. Musk har ambisjoner om å produsere 500.000 biler innen 2020, hvor USA og Kina skal utgjøre de største markedene.

I januar spådde Musk en produksjon på «noen millioner biler» innen 2025.

- Rike nerder?
Tesla appellerer gjerne til rike, teknologiinteresserte bilentusiaster. Men Tesla har fortsatt et stykke igjen til å ha samme prestisje som klassikerne BMW, Audi og Mercedes.

Tesla har ikke nådd fram i Kina fordi det ikke finnes nok rike, kinesiske nerder, hevder kritiske røster.

Tesla-grunnleggeren velger likevel å være optimist.

- Vi skal fikse det kinesiske problemet og vil være i ganske bra form antakelig i midten av året, sa Musk i en uttales i forrige måned.

Toppsjefer i Kina forlot Tesla
Visepresident i Teslas kommunikasjonsavdeling i Kina, June Jin, forlot selskapet denne uken etter mindre enn ett år i jobben, skriver Bloomberg.

Det skjer kort tid etter at bilselskapets Kina-sjef, Veronica Wu, sluttet i jobben i desember.

Tesla har ni butikker og servicestasjoner fordelt på seks kinesiske byer, og samarbeider med andre selskaper om å bygge og utvide antall ladestasjoner.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere