Tesla på skikkelig bomtur i Kina

Potensielle kunder ser på en Tesla-bil på et showrom i Beijing.

Potensielle kunder ser på en Tesla-bil på et showrom i Beijing. Foto: Wang Zhao (Afp)

Solgte omtrent like mye i Kina som i Norge. Nå vurderer toppsjefen å sparke internasjonale sjefer.

Elbilprodusenten Tesla ville innta det kinesiske elbilmarkedet før andre aktører gjorde seg gjeldene i landet som står for en betydelig andel av samtlige bilsalg i verden. Men satsningen har ikke båret rikelig med frukter for Tesla. Tvert imot.

Kina-satsningen har bydd på store problemer for Tesla. Utfordringene består av alt fra bekymringen rundt antall ladestasjoner tilgjengelig til Kinas innsats på å dyrke fram egne kinesiske bilprodusenter.

Tesla-sjefen Elon Musk har tidligere uttalt at han forventet like høye slagstall i Kina som i USA allerede i løpet av 2015.

Men Tesla solgte bare 120 biler i Kina i løpet av januar, opplyser kilder til Reuters. Dette er langt under selskapets ambisiøse mål.

Bilprodusenten har tidligere antydet at de har ambisjoner om å selge 8000 biler i Kina hvert år, mens de har operert med 5000 biler i året som et realistisk mål, skriver The New York Times.

Men Tesla skal ha eksportert kun 3500 biler til Kina siden salget startet i april i fjor, skriver Forbes.

Til sammenligning hadde Tesla solgt 3573 biler i Norge de ti første månedene i 2014. Men salgstallet stupte imidlertid i oktober, da det ble solgt så lite som 36 Teslaer i Norge, ifølge Dagens Næringsliv.

I desember hadde Tesla solgt nesten 6000 biler av sin Model S i Norge, ifølge NTB.

- En stor skuffelse
Samtidig har de opplevd en svak vekst i fjerde kvartal i Kina-markedet. Tesla-aksjen falt syv prosent 13. januar etter at Musk uttalte at salget var «uventet svakt» i fjerde kvartal.

- Kina har vært en stor skuffelse og det er nødt til å ramme selskapets mål, sier en kilde, som er tilknyttet selskapet, til Reuters.

Samme kilde sier at selskapet er nødt til å utføre tiltak for å kutte kostnader.

Musk skal ha vært ganske så direkte i en intern e-postutveksling hvor han truet med å enten avskjedige eller degradere flere internasjonale Tesla-ledere, ifølge Reuters.

Kina er en svært viktig brikke i Teslas-ekspansjonsplan. Musk har ambisjoner om å produsere 500.000 biler innen 2020, hvor USA og Kina skal utgjøre de største markedene.

I januar spådde Musk en produksjon på «noen millioner biler» innen 2025.

- Rike nerder?
Tesla appellerer gjerne til rike, teknologiinteresserte bilentusiaster. Men Tesla har fortsatt et stykke igjen til å ha samme prestisje som klassikerne BMW, Audi og Mercedes.

Tesla har ikke nådd fram i Kina fordi det ikke finnes nok rike, kinesiske nerder, hevder kritiske røster.

Tesla-grunnleggeren velger likevel å være optimist.

- Vi skal fikse det kinesiske problemet og vil være i ganske bra form antakelig i midten av året, sa Musk i en uttales i forrige måned.

Toppsjefer i Kina forlot Tesla
Visepresident i Teslas kommunikasjonsavdeling i Kina, June Jin, forlot selskapet denne uken etter mindre enn ett år i jobben, skriver Bloomberg.

Det skjer kort tid etter at bilselskapets Kina-sjef, Veronica Wu, sluttet i jobben i desember.

Tesla har ni butikker og servicestasjoner fordelt på seks kinesiske byer, og samarbeider med andre selskaper om å bygge og utvide antall ladestasjoner.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

HTML EMBED


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.