Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at 2017 ble et år i elektrisitetens navn for bilbransjen i Norge.
Det totale nybilsalget ble det 3. høyeste i historien med 158.650 nye personbiler, og statistikken viser at 52,2 prosent av disse bilene enten var rene elbiler eller hybridbiler.
1 av 4 nye biler er en elbil
Offisielt ble elbilsalget i 2017 20,9 prosent, eller 33.080 biler.
Det reelle tallet er derimot høyere. En stor andel av elbilsalget er bruktimporterte biler som reelt er helt nye biler. Årsaken er at elbiler blir importert fra utlandet etter først å ha pyntet på salgsstatistikken i europeiske land.
Hele 8558 elbiler ble i løpet av året bruktimportert, noe som betyr at 41.638 nye nullutslippsbiler kom til Norge i løpet av året. Det betyr at hele 25 prosent av bilsalget er nullutslippsbiler.
Et vanvittig Tesla-salg
Etter å ha hatt forholdsvis bra registreringstall gjennom hele året, var det utvilsomt Tesla som i desember slo knock-out på konkurrentene. Elbilprodusenten klarte å sette skilt på 2455 nye biler i årets siste måned, og sørget med det for å skyte opp på 7. plass blant de mest solgte bilmerkene i Norge.
Totalt ble det registrert 8460 nye Teslaer, opp 143 prosent sammenlignet med året før.
Med kun to modeller er det oppsiktsvekkende bra, og million-bilen Model X ble landets 4. mest solgte bilmodell i 2017!
Norges mest solgte bilmerker i 2017:
- VW: 23.212 biler
- Toyota: 17980 biler
- BMW: 13119 biler
- Volvo: 11750 biler
- Mercedes: 10.625 biler
- Skoda: 9042 biler
- Tesla: 8460 biler
- Audi: 7673 biler
- Ford: 6815 biler
- Nissan: 6365 biler
Eneste merke med skikkelig familie-elbiler
Ifølge informasjonssjef Even Sandsvold Roland i Telsa Norge kommer det kraftige salget i slutten av året som følge av økning for helelektriske familiebiler, som Tesla i praksis er eneste leverandør av.
At selskapet også har kjørt svært gunstige finansieringskampanjer har nok også hjulpet på.
Et svært høyt registreringstall rett før nyttår kan også settes i sammenheng om den foreslåtte «Tesla-avgiften» som var foreslått innført fra nyttår, men som til slutt ble droppet. Tesla ønsker ikke å kommentere dette, men etter det Nettavisen forstår kom nyheten om denne for sent til at de reelt kunne påvirke leveringstidspunktet.
Diesel taper kraftig
Samtidig som elbiler og hybrider selger stadig bedre, går det strake veien mot bunn for dieselbiler.
Det selges nå færre diesebiler enn elbiler i Norge.
Norge har nådd Klimaforliket
Et annet viktig element med årets statistikk, er at den viser at Norge har nådd målet som Klimaforliket satt for CO2-utslipp. I 2012 ble det bestemt at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler skulle ned til 85 gram/km innen 2020.
Da forliket ble inngått ble dette ansett som nær umulig, og er hele 10 gram lavere enn hva EU har satt seg som mål på samme tidspunkt.
Gjennomsnittstallene for 2017 ble 82 gram/km, mens tallet for desember var så lavt som 74 gram.
Dermed er klimaforlikets mål nådd hele tre år før tiden, og Opplysningsrådet for veitrafikken mener at salget av lav- og nullutslippsbiler vil øke neste år.
Dette er de mest solgte bilene
- Volkswagen Golf (alle drivstoff)
- BMW i3 (elektrisitet og ladbar hybrid)
- Toyota Rav4 (hybrid og bensin)
- Tesla Model X (elektrisitet)
- Volkswagen Passat (ladbar hybrid, diesel, bensin)
- Mitsubishi Outlander PHEV (ladbar hybrid, diesel, bensin)
- Toyota Yaris (hybrid og bensin)
- Tesla Model S (elektrisitet)
- Skoda Octavia (diesel, bensin og ladbar hybrid)
- Toyota C-HR (hybrid og bensin)