*Nettavisen* Økonomi.

Test: Dette fordelsprogrammet for bensinstasjoner er det klart beste

BEST OG DÅRLIGST: 7-Eleven har det beste kundeprogrammet, men Shells egendrevne stasjoner har det dårligste. Foto: Pål Nisja-Wilhelmsen

I testen av beste fordelsprogram for kiosker og bensinstasjoner, stikker 7-Eleven av med seieren. Det er imidlertid en ting som trekker kraftig ned.

07.01.19 12:49

Blant juryen fra Nettavisen og det norske web- og tjenestedesignselskapet Netlife Design er det ingen tvil: 7-Elevens fordelsprogram er den klart beste i kåringen av fordelsprogram for kiosker og bensinstasjoner.

7-Eleven har flest og best tilbud, kombinert med en god og brukervennlig app.

Ikke uunnværlig

Selv om det er en klar vinner i testen, er ingen så bra at de er helt uunnværlige.

Les også:Bensinprisen er på sitt laveste siden mai i år

- Ingen av programmene er gode nok å kjøre gjennom byen for dem, sier jurymedlem og biljournalist Magnus Blaker i Nettavisen.

Jurymedlem Are Sandvik fra Netlife er enig.

- Du velger heller hva som praktisk med tanke på hva som er nært, sier han.

Du kan lese alle vurderingene her. Juryen består av Are Sandvik og Martine Carlson fra Netlife Design og Magnus Blaker i Nettavisen.


Narvesen

Klikk på bildet for å forstørre.

TREDJE BEST: Narvesen-appen

Pluss:

  • Gode tilbud, som hver hver femte kaffe og is gratis.
  • Enkel registering og veldig brukervennlig og fin app.

Minus:

  • Ingen kaffeavtale.
  • Ingen bensinstasjonkjede og tilbyr generelt mindre til de som reiser mye på veien.
  • Uklart hva som er eksklusive tilbud for medlemmer av kundeklubben og hva som i praksis bare er bannerannonser.

Totalinntrykk:

  • Juryen mener appen og lojalitetsprogrammet er helt grei hvis du bor i nærheten av Narvesen-kiosk, men ikke noe du strekker seg etter.

Klikk på bildet for å forstørre.

DÅRLIGST: Snarveien til Shell

Snarveien til Shell

Pluss:

  • Rimelig kaffeavtale, 199 kroner i året, og du kan bruke din egen kopp.

Minus:

  • Tilbyr svært lite utover kaffeavtalen.
  • Forvirrende at kaffeavtalen kun gjelder på Shell-stasjoner og ikke Shell/7-Eleven-stasjoner.

Totalinntrykk:

  • Juryen beskriver fordelsprogrammet til Shell som det klart svakeste i testen. Den eneste grunnen til å ha det er hvis du bor og jobber i nærheten en Shell-stasjon og bruker den veldig mye.

7-eleven

Klikk på bildet for å forstørre.

BEST: 7-Eleven-appen

Pluss:

  • Det suverent rikeste tilbudet av programmene i testen. Tilbyr gratis vare ved gjentatte kjøp av kaffe, cola, bilvask, burger og mye annet.
  • Ekstrafunksjoner som kaffe- og baguette-kontrolløren.
  • Billig kaffeavtale.
  • App med god funksjonalitet.

Minus:

  • Du kan bruke kaffeavtalen til 7-Eleven på Shell/7-Eleven-bensinstasjoner, men ikke Shell-butikker eller 7-Eleven-kiosker. Mildt sagt forvirrende.

Totalinntrykk:

  • 7-Eleven har beste og rikeste appen, med flest og best tilbud, så lenge du kan finne en butikk der du kan benytte seg av tilbudene.

Circle K Extra Club

Klikk på bildet for å forstørre.

NEST BEST: Circle K EXTRA Club

Pluss:

  • Den mest brukervennlig appen i testen.
  • Gode lojalitetsfordeler, som gratis kaffeavtale hvis du fyller 1000 liter med bensin eller diesel.
  • Eneste lojalitetsprogram som tilbyr bensinrabatt (30 øre per liter).

Minus:

  • Få tilbud totalt sett.
  • Registreringsprosessen er et lite mareritt og mye mer komplisert enn hos Narvesen og 7-Eleven.
  • Bensinrabatten er såpass lav at det er bedre å få den gjennom andre medlemskap, som Coop og Naf.

Totalinntrykk:

  • Circle K har det nest beste lojalitetsprogrammet, men med noen smerter som trekker ned.

Innfløkt

Og selv om 7-Eleven er vinneren, er det en stor ting som trekker ned; den mildt sagt innfløkte ordningen med kaffeavtaler.

Du må nemlig ha ganske så god oversikt for å vite hvor du kan bruke de forskjellige avtalene.

Les også: Høyre-topp vil ha boikott av Esso og Shell – regjeringen er selv kunde

Dette er nemlig reglene:

Har du kaffeavtalen til 7-Eleven, kan du likevel ikke gå inn på en 7-Eleven-kiosk å benytte deg av den.

Du kan heller ikke benytte avtalen på Shell-stasjoner, som 7-Eleven har et samarbeid med, hvis stasjonen er drevet av Shell. Du kan imidlertid bruke den på YX-stasjoner, hvis den har en 7-Eleven-butikk tilknyttet seg.

Tilsvarende kan du ikke bruke Shells kaffeavtale på Shell bensinstasjoner hvis butikken er drevet av 7-Eleven.

Kan bli dyrest

- Jeg måtte lese masse tekst for å skjønne noe som helst. Dette var lite brukervennlig og det er tydelige at business-strukturen her har trumfet kundens interesser, sier Sandvik.

Han mener at kundene kan få seg en prissmell som følge av den kompliserte avtalen.

- Shell og 7-Eleven skryter begge av å ha den billigste avtalen, men det kan ende opp med å få den dyreste hvis du kjøper begge to, sier han.

Nå varsler imidlertid kjedene at de gjør opprydding i den uoversiktelige ordningen. Alle 7-Eleven/Shell-stasjoner vil nemlig bli 7-Eleven/YX-stasjoner neste år.

Les også: Slutt på 7-Eleven/Shell-samarbeidet ved nyttår

Slik svarer kjedene:

Kategori- og Markedsdirektør Stian Breivik i Reitan Convenience, som står bak 7-Eleven og Narvesen :

"Vi er veldig stolte av å gå av med seieren i denne testen! Konkurransen er tøff, og dette bekrefter at vi har lykkes med å tilby et godt og relevant produkt for våre kunder!

Vi ser at kritikken som kommer er relevant, og vi tar med oss dette i arbeidet videre med å forbedre appen vår.

Vi konverterer i disse dager alle våre 7-Eleven bensinstasjoner fra Shell til YX 7-Eleven. Når konvertering er ferdig i februar, så vil våre kunder kunne benytte tilbudene i appen på 350 stasjoner rundt om i Norge.

Angående juryens siste spørsmål: Shell og 7-Eleven har i 10 år hatt en samarbeidsavtale. Denne utløper 31.12.2018. Det vil derfor ikke være naturlig for oss å inngå et samarbeid videre med Shell på dette område, ettersom vi nå blir rene konkurrenter. "

Nina Røsland, sjef for lojalitet og digitalutvikling i ST1 Norge.

"Det er trist å høre at snarveien-appen fremstår som lite brukervennlig for juryen. Vi jobber hele tiden med å forbedre vårt digitale tilbud og målsetningen er at vi skal ha en app som gir verdi for kundene både med tanke på funksjonalitet og gode tilbud. Det skal lønne seg for våre kunder å ha snarveien-appen.

Vi er veldig glade for at juryen er enige i at vi har en rimelig og fleksibel kaffeavtale. Vi ønsker ikke å låse kundene til en bestemt kaffeavtalekopp derfor kan du ta med deg akkurat den koppen du vil når du henter kaffe på Shell. Vi skjønner at det har vært forvirrende for våre kunder å forstå hvor man kan benytte vår kaffeavtale. Vi står midt i en avvikling av samarbeidet med Reitan som driver 7-Eleven. Kombinasjonen Shell/7-Eleven vil forsvinne fra markedet tidlig på nyåret, dette betyr at alle steder hvor kundene ser Shell i masta, kan vår kaffeavtale benyttes"

Marketing- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Foyn i Circle K Norge AS:

«Dette er en klapp på skulderen til de hos oss som jobber med lojalitetsprogrammet vårt, og som hver dag ønsker å gjøre hverdagen enklere for våre rundt 500.000 EXTRA-kunder. Og vi setter pris på tilbakemeldingene og jobber hele tiden for å gjøre programmet enda bedre. Her vil det skjer forbedringer fremover».

For ordens skyld: Esso/Deli Di Luca har ingen lojalitetsapp og er derfor ikke vurdert i denne testen. De tilbyr imidlertid stemplingskort med hver sjette bilvask og kaffe gratis.

Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen, som eier Deli de Luca sier at de "jobber aktivt med å forsterke lojalitetsprogrammene og kampanjene og kommunikasjon til sine lojale- og nye kunder".

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag