NA24.no

Tøffe tider for SAS

Foto: SCANPIX (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Færre flyr med SAS og utsiktene preges av uforutsigbart marked.

Flyselskapet sliter med sviktende etterspørsel og et uforutsigbart marked.

NA24 - din næringslivsavis

SAS fraktet to millioner passasjerer i august. Det er en nedgang på 15,7 prosent sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

Trafikken ble redusert med 17,1 prosent i løpet av august, og det skjer samtidig med at setekapasiteten er blitt redusert med 20,5 prosent sammenlignet med august 2008.

Kabinfaktoren økte med 3,1 prosentpoeng til 76,1 prosent.

Yielden, avkastningen per passasjer per flydde kilometer, falt med 3,2 prosent. Dette i tråd med flyselskapets egne forventninger. Utsiktene er heller ikke lyse.

For august venter de at endringene i yielden vil være mer negative og at det indikerer ytterligere press på yielden i tiden fremover.

Det er likevel noe positivt for SAS. Sommertrafikken utviklet seg etter det flyselskapet selv mener er bra, og sammen med redusert kapasitet så bidro det til bedret kabinfaktor.

Presset på yielden i kombinasjon med svak etterspørsel gir ytterligere utfordringer til bransjen og krever at det kommer tiltak for å redusere negativ inntektsvekst, skriver SAS i forbindelse med at de legger frem trafikktallene for august.

De har også innledet forhandlinger med fagforeningene i flyselskapet, og iverksatt et kostnadsprogram som skal 4,5 milliarder svenske kroner. Implementeringer av programmet går i henhold til planen.

I august ble det kjent at SAS skal spare ytterligere 2 milliarder svenske kroner.

- Markedet fortsetter å være uforutsigbare, og usikkerheten om tidspunktet for oppgangen er betydelig, skriver selskapet.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere