NA24.no

Thailandske flyvertinner flyr SAS-kunder til Bangkok

Konserndirektør Salg og Marked i SAS Eivind Roald
Konserndirektør Salg og Marked i SAS Eivind Roald Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no ((C)STUEDAL)
Sist oppdatert:
Flyselskapet Norwegian er gjenstand for kraftig kritikk for å bruke thailandske ansatte - konkurrenten SAS selger selv billetter mellom Oslo og Bangkok på fly med thailandske ansatte.

I forrige uke gikk fikk Norwegian kritikk for for selskapets innleie av thailandsk kabinpersonale på sine langdistanserute mellom Oslo og Bangkok..

Det fikk Norwegian til å reagere.

- SAS krever forbud mot thailandske lønninger og ber regjeringen «gripe inn». Det er interessant å merke seg at dette skjer samtidig som Thai Airways, som flyr passasjerer for SAS, øker kapasiteten på ruten Oslo-Bangkok, sier informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen til Nettavisen NA24.

Toppledelsen i Norwegian har problemer med å forstå logikken i argumentasjonen til SAS.

- SAS har ikke tatt innover seg at både vi og dem treffer de asiatiske konkurrentene i stadig større grad på ruter til Skandinavia. Thai øker for eksempel på OSL nå, og Qatar gjør det samme, utdyper kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik.

Stiller spørsmål til SAS
Hun lurer på hvordan Norwegian kan kritiseres for sosial dumping når lønningene til kabinpersonalet ligger langt over thailandsk gjennomsnittlønn.

- Mener SAS at norske lønns- og arbeidsbetingelser skal eksporteres til Asia? Og tjener de kabinansatte på Thai Airways det samme som SAS sine norske kabinansatte? Hvis SAS er så opptatt av «verdige» arbeidsbetingelser, hvorfor selger de da flygninger med Thai Airways via sine egne nettsider og kaller det en SAS-flygning? Og hva tjener SAS sine egne asiatiske ansatte på interkontinentale ruter? Har de samme lønn som de norske?, spør Skånvik.

- Kun egnet til å tåkelegge
Pressekontakt Tormod Sandstø og konserndirektør Salg og Marked i SAS Eivind Roald går kraftig til motmæle.

- Norwegian sier vi har bedt regjeringen gripe inn – det har vi aldri sagt. Vi har bare sagt at myndighetene må være sitt ansvar bevisst, at de forstår at valg som tas nå kan få stor betydning for framtiden for luftfarten, og mest av alt: vi ønsker en internasjonal harmonisering og like rammevilkår, sier Sandstø.

- Vi har ansatte med mange nasjonaliteter, og helt sikkert også noen som er fra Thailand. Flyselskapet Thai, fra Thailand, har Thai-ansatte på lokale vilkår - selvsagt. Thai Airways flyr til ogfra Oslo og er ett av 28 selskaper i Star Alliance, og som SAS har et såkalt code share samarbeid med. Code share-samarbeid har absolutt ingen ting med den aktuelle saken som pågår om arbeidsvilkår og lønninger, og er kun egnet til å tåkelegge og avspore hva saken handler om, sier Roald.

Har kinesiske og japanske ansatte med ulik lønn
- Hva tjener SAS sine egne asiatiske ansatte på interkontinentale ruter? Har de samme lønn som de norske?

- SAS har kinesiske og japanske kabinansatte på grunn av språket på flygninger til og fra deres respektive land. At vi ansetter dem har ingenting å gjøre med innsparinger på lønn å gjøre - dette er kun av sikkerhets- og servicemessige årsaker. I henhold til regelverket kan disse utgjøre maksimalt 20 prosent av kabinkorpset på hver flygning som i praksis betyr én eller to. På samme måte som at det er noe ulikt lønnsnivå i Norge, Sverige og Danmark, så er det slik at de kinesiske har lavere lønn, mens de japanske har høyere lønn enn de skandinaviske nivåene. Felles for alle er at de nyter godt av samme ansettelses- og arbeidsvilkår som sine skandinaviske kolleger, som innbefatter sosiale rettigheter, pensjonsopptjening osv. Vi har faste ansettelser i flyselskapet SAS, og selvsagt mister de ikke jobben om de blir gravide, sier Roald.

- Mener SAS at thailandsk personale som flyr mellom Oslo og Bangkok bør ha norsk lønn og norske vilkår?

- Det spørs om du er et Thailandsk flyselskap eller ikke. Thai Airways som er fra Thailand må selvsagt få ha Thailandske vilkår på lønn og øvrig. Scandinavian Airlines er fra Skandinavia, og vår skandinaviske modell er gjennomsyret av en standard, kvalitet og et verdigrunnlag som gir svar på ditt spørsmål. Selvsagt vil vi tilby skandinaviske arbeidsvilkår med alt det som derigjennom forplikter for arbeidstaker og arbeidsgiver. SAS’ ansatte betalte faktisk 7,5 milliarder kroner i skatt til de skandinaviske landene i 2012, og SAS har i løpet av de siste ti årene betalt cirka 35 milliarder i avgifter til Avinor og staten for at det aller meste av infrastrukturen i luftfarten her i vårt langstrakte land ikke skal belaste skatteseddelen for noen av oss. SAS ønsker et internasjonalt regelverk som er harmonisert på en slik måte at det ikke skal finnes smutthull, hvor selskaper på raffinert vis kan benytte seg av bekvemmelighetsbaser med personell på midlertidige kontrakter fra bemanningsbyrå lokalisert i skatteparadiser.

- Asiatisk lønn bør ikke være konkurransevirkemiddel
- Hvordan mener dere at det er forskjell på thailandsk kabinpersonale som jobber for Thai på ruten mellom Oslo og Bangkok og thailandsk kabinpersonale som jobber på Norwegians rute? Og mener dere kabinpersonale i andre selskaper som flyr mellom Oslo og Bangkok og på andre langdistanseruter til og fra Norge, også bør ha norske vilkår? For eksempel kabinpersonalet til Qatar?

- Thai Airways er fra Thailand og Qatar Airways er fra Qatar. Asiatisk, eller det være seg spansk lønnsnivå og arbeidsbetingelser, bør ikke være en del av konkurransevirkemidlene i vårt hjemmemarked. Det strider til syvende og sist mot hele den norske og skandinaviske samfunnsmodellen, hvis forutsetningen for å lykkes i tillegg handler om å finne legale smutthull for å unngå skatter og avgifter vårt land.

- Hva tjener norsk kabinpersonell hos SAS?

- Begynnerlønnen er på litt i overkant av NOK 20 000 i måneden. Lønnen stiger i forhold til ansiennitet, erfaring, ansvar og oppgaver. I tillegg kommer diett. Etter vår kraftige omstilling er lønnen definitivt konkurransedyktig i vår del av verden, noe som de flygende SAS-ansatte skal ha stor honnør for. Men, lønnsnivået for thailandske kabinansatte som ble presentert i NRK Dagsrevyen på 3.000 kroner måneden i et skandinavisk selskap som SAS er selvsagt helt utenkelig. Det neste blir da å slutte å betale all lønn til ansatte for å henge med i konkurransen, sier Roald.

- Har bedre kjøpekraft enn sine norske kolleger
Det siste sitatet får Anne-Sissel Skånvik til å reagere.

- Dette er en drøy påstand. Lønnsnivået hos vårt thailandske crew er slett ikke 3000 kroner, slik NRK Dagsrevyen fikk vridd det til og som dermed mange ukritisk kaster seg på. Det er ingen som tjener 3000 kroner, lønningene er om lag 80.000 thailandske baht som tilsvarer cirka 15.000 norske kroner. Det betyr at vårt thai-crew har veldig mye bedre kjøpekraft enn sine norske kolleger både i SAS og Norwegian, sier Skånvik.

Hun reagerer på flere av svarene til Roald.

- Alle SAS-kunder som kjøper en SAS billett til eller fra Gardermoen flys vitterlig av thai crew om bord hos Thai – til thailandske vilkår samme hvordan man snur og vender på det. Så vidt vi vet er lønnsnivået hos oss og hos Thai nokså likt, og det er veldig merkelig at det som SAS elsker å kritisere hos Norwegian er helt ok hos dem selv og deres samarbeidspartnere.

- «Sosial dumping» eller «språk og service»
Skånvik mener det er galt å beskylde Norwegian for sosial dumping.

- Vi bruker ikke SAS som «alibi», men vi er litt lei av at det som Roald pleier å fremstille som «sosial dumping» hos Norwegian handler om «språk og service» om bord hos dem selv. Fakta er vel at deres utenlandske personale og våre utenlandske personale har alle lokale lønnsvilkår. Vårt thailandske personale flyr på europeisk regelverk. Snart får vi amerikanske baser og amerikanske ansatte fordi vi legger baser i trafikknutepunktene, er det også kritikkverdig. Roald strør nokså useriøst om seg med negative karakteristikker om konkurrenter. Ikke har vi «bekvemmelighetsbaser» og ikke har vi virksomhet i skatteparadis. Det er ganske uetisk å fremheve seg selv gjennom å kaste skitt på andre. Det kler veldig dårlig et selskap som de siste årene er bøtelagt for milliardbeløp som følge av ulovligheter som grov spionasje og kartellvirksomhet:, sier Skånvik.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere