The Economist advarer mot Norwegian-konkurs

PENGEPROBLEMER: Bjørn Kjos og Norwegian tapte fire milliarder i fjor.

PENGEPROBLEMER: Bjørn Kjos og Norwegian tapte fire milliarder i fjor. Foto: (NTB scanpix)

Mener kundene vil bli den store taperen hvis det norske flyselskapet forsvinner.

08.02.19 17:21

Norwegian har tapt store penger de siste årene og har rast på børsen.

Det har ikke gått The Economist hus forbi. Det store britiske tidsskriftet, som kaller seg selv avis, advarer i sin nyeste utgave mot hva som vil skje hvis Norwegian går konkurs.

Sammenlikner med Laker

Under tittelen «Forsvinner Norwegian, vil det være dårlig nytt for forbrukerne», viser de til historien om Freddie Laker. Han var flypioneren som startet med lavprisflygninger over Atlanterhavet på slutten av 70-tallet. Suksessen uteble. Laker gikk konkurs i 1982.

The Economist tror historien kan gjenta seg med Norwegian og Bjørn Kjos.

De viser at selskapet har tapt nesten fire milliarder i 2018, hvorav halvparten kom på langdistansevirksomheten. De tror dermed Norwegians kostnader kan sende dem overende, som vil være veldig dårlig nytt for kundene.

- Øker billettprisen

The Economist viser riktignok til at store flyselskap som IAG og Lufthansa nå har startet opp konkurrerende lavprisflyselskap på langdistanse.

«Men den dårlige nyheten for flyreisende er at hvis Norwegian går konkurs, vil de store flyselskapene se muligheten til å øke billettprisene på lavprisselskapene, samtidig som de beholder den samme, lave servicegraden», skriver avisen.

De viser videre til at Ryanairs Michael O'Leary tror Europas tre store flyselskapgrupper, Lufthansa, IAG og Air France-KLM, vil gjøre alt de kan for å ødelegge for lavkostkonkurrenter som Norwegian.

«Det ser ut til å være en rimelig konklusjon», avslutter The Economist.

Optimist

Hans Jørgen Elnæs er flyanalytiker i Winair og følger Norwegian tett. Han er ikke nødvendigvis overbevist over Economists konklusjon.

- Jeg tror ikke Norwegian vil forsvinne, men skulle det skje, vil det på kort sikt oppstå et vakuum. Da bli dyrere å fly over Atlanterhavet. Men det vil ikke vare lenge, sier Elnæs til Nettavisen Økonomi.

- Det er mange andre flyselskaper som lurer i sivet og som tror på modellen med lavprisflygninger over Altanteren, sier han.

Han tror at ved en Norwegian-konkurs, vil flyene bli tatt over av andre lavprisselskaper, som vil ta over der Norwegian slapp.

- Jeg er ganske sikker på at andre aktører vil komme på banen og få fly og kapasitet til det, sier han,

Flyanalytikeren tror imidlertid ikke Norwegian vil gå konk.

- De har hatt ekstrem vekst den siste tiden, men slik fortsetter det ikke fremover. De kan nå optimalisere driften, og kutte kostnader. Jeg tror de vil lykkes med det, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag