NA24.no

Thomas og Anthony kurerer gruff

Foto: Privat (Privat)
- De er svært tilbøyelig for å prøve nye ting.

OSLO (NA24): Da de unge kaffegründerne ikke klarte å få sine produkter inn i butikkhyllene på Norges største matvarekjeder, satte de seg likeså godt på flyet til Kina.

- Vi dro dit på impuls. Kina er et te-land, men vi vet at kineserne er svært tilbøyelig for å prøve nye ting, særlig fra Europa. Vi fant også ut at japanerne, som også har lange tetradisjoner, har begynt å drikke mer kaffe. Derfor så vi et potensial, sier Anthony Nyambura (28), til Nettavisen NA24.

Sammen med makkeren Thomas Danielsen står han bak kaffemerket Simar Foods, som i sin helhet produseres i Kenya - Anthonys fødeland.

- Moren min plukket i sin tid kaffebønner på markedene i Kenya, så kaffe ligger derfor litt i blodet mitt. Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre noe som har med kaffe å gjøre, men det tok tid å finne ut akkurat hva og hvordan jeg skulle gjøre ting, sier Anthony, som kom til Norge fra Kenya som tolvåring.

- Bidra til industrialisering i Kenya
Etter å ha studert økonomi, både i London og Norge, reiste Anthony og barndomsvennen, Stephan Adelaide, til Kenya i et håp om finne en kaffebonde som ville ta del i deres visjon om å lage et ungt og hipt kaffemerke til overkommelig pris.

- Det som er vanlig er i Kenya er at bonden plukker råvarene, som så sendes ut av landet. Jeg ønsket å produsere ferdig produktet der borte, og på den måten være med på å bidra til industrialisering i Kenya, forteller Anthony, som til slutt fant en bonde som gjorde det mulig å realisere drømmen om å lage et 100 prosent Kenyansk kaffeprodukt.

Dette var i 2010.

Med sitt ferdige produkt i bagasjen reiste Anthony og makkeren til Norge, med det mål å plassere sine produkter i landets butikkhyller. Flere mindre butikker tok i mot kaffegründerne med åpne armer, men å få produktene inn i de store matvarekjedene viste seg å være vanskelig.

- Etter hvert fant vi ut at vi enten måtte tenke nytt eller avslutte hele prosjektet, sier Anthony - som valgte det siste.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Lite penger havner i lomma
Sammen med sin tidligere klassekamerat, Thomas Danielsen, reiste Anthony til Kina og presenterte Sima-produktene på en messe.

Mottakelsen var god, og kort tid etter sto gründerne med en distributør, lokalisert i Shanghai, som var villig til å satse på deres kaffeprodukt.

- Det var da eventyret begynte, sier Anthony.

Nå selger gründerne 800 kilo med kaffe per måned i Kina, men Anthony avviser at de har blitt rike - enda.

- Dette tilsvarer inntekter på under 100.000 kroner i måneden, og vi har store kostnader forbundet med blant annet produksjonen - så det er veldig lite penger som havner i lomma. Vi reinvesterer det meste av overskuddet, sier Anthony, som opplyser at det tok ett år med hard jobbing å få kaffeproduktene sine inn i kinesiske butikkhyller.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vurderer kapselkaffe og iskaffe
Nå arbeider Anthony og de to partnerne med å utvide virksomheten sin i Kina ytterligere. Samtidig har det begynt å løsne litt på hjemmefronten.

Fra september har Simas kaffeprodukter vært å finne i Lime-kjedens butikker, og Anthony legger ikke skjul på at de er spent på hvordan den Kenyanske kaffen vil bli tatt i mot blant norske forbrukerne.

- Det handler ikke bare om å komme på hylleplass, utfordringen vår ligger i at kaffen må selge. Vi må derfor markedsføre kaffen, sier Anthony, som forteller at selskapet ønsker å utvide kaffetilbudet sitt.

Den økende trenden med kapselkaffe har gründertrioen tenkt å ta inn over seg, og planlegger lansering av både dette og iskaffe i fremtiden.

- Også dette ønsker vi å produsere i Kenya, sier Anthony.

Gründeren opplyser videre om at kaffeproduktene de selger er økologiske, men at grunnet kostnader med verifiseringen ikke kan markedsføre sin produkter som dette.

- Det er en kostand vi må tenke på om vi er villig til å ta eller ikke, sier Anthony, som takker venner og familie for at de har maktet å drive på med kaffeproduksjonen.

- Jeg har lånt mye penger, legger han til.

- Mange søvnløse netter
Da gründerne startet prosjektet i 2010 ga de seg selv fem år på å lykkes, og Anthony medgir at det har vært mange tøffe stunder opp gjennom årene.

- Det har blitt mange søvnløse netter, med mange bekymringer, sier han.

Anthony ønsker alikevel ikke å skremme noen fra å følge gründerdrømmen.

- Det er en klisjé, men jeg tror man må være lidenskapelig opptatt av hva man driver med for å lykkes som gründer. Man må finne sin egen vri på det man driver med, selv om man driver på med noe veldig tradisjonelt, sier Anthony.

For han ble løsningen å ta kaffeproduktene sine til Kina, og han legger ikke skjul på at han tror selskapet vil kunne gjøre stor suksess i østen.

- Det er et veldig stort potensial i Kina. Det er ikke så mange konkurrenter, i butikkmarkedet, og i Kina vokser kaffeforbruket med 30 prosent hvert år. På nåværende tidspunkt drikkes det tre kopper kaffe per innbygger i Kina, mens tallet i Japan er fire kopper. Øker konsumet til tilsvarende nivå i Kina, så blir Kina verdens største kaffeland, smiler Anthony.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere