*Nettavisen* Økonomi.

Tidenes største industrikonkurs

Foto: (Scanpix)

Etter 101 år på amerikanske veier begjærer General Motors seg konkurs mandag.

01.06.09 10:10

Søndag tok en rekke bilentusiaster turen til Sport Chevrolet-forhandleren i Maryland. Der fikk de innblikk i amerikansk Chevrolet-historie siden 1953 og frem til i dag. GM på sin side, ble grunnlagt allerede i 1908. Og i dag, mandag, er det slutt. General Motors begjærer seg selv konkurs.

NA24 - din næringslivsavis

GM-konkursen blir den desidert største industrikonkursen i amerikansk historie.

– Nødvendig
GM var inntil nylig verdens største bilprodusent, og industrien har i flere uker vært forberedt på en konkurs for bilprodusenten. Søndag opplystet Det hvite hus at selskapet leverer begjæringen mandag.

– Utfallet av diskusjonene er dramatisk, men nødvendig, sier Det hvite hus i en uttalelse.

Det er nemlig 1. juni som er fristen GM fikk fra amerikanske myndigheter om å legge frem en plan for sin virksomhet i fremtiden.

Gjenoppstår
Selskapsledelsen har i lang tid arbeidet med disse planene. Tanken er at GM skal kunne restruktureres og gjenoppstå som et mindre, men mer effektiv, selskap som også kan konkurrere med japanske bilprodusenter.

Denne prosessen med at de sunne delene av selskapet gjenoppstår i et nytt selskap, kan ta mellom 60 og 90 dager. Finansdepartementet meldte søndag at GMs plan holder, og at GM kan begjæres konkurs.

Konkursbeskyttelse
Imidlertid er det ikke slik at konkursen får noen umiddelbar effekt for GMs drift.

USAs spesielle lovgivning gjør at en konkursbegjæring i henhold til Chapter 11 gir selskapet beskyttelse mot kreditorene selv om driften fortsetter som normalt.

Dermed får selskapet tid og anledning til å restrukturere. Flere kreditorer har godkjent et forslag om å skrive av gjeld i bytte mot aksjer i det nye GM. 54 prosent sa ja til å slette gjeld på til sammen 27 milliarder dollar, eller 172 milliarder kroner.

– Veldig positivt
– At GM går gjennom konkursprosessen er veldig positivt for bilindustrien. Nå burde de kunne gjenoppstå som en konkurransedyktig aktør i markedet. Det eneste som har holdt GM tilbake er avtaler med arbeiderne og forholdet til kreditorene. Alt dette burde forsvinne gjennom en konkurs, mener Len Blum ved investeringsselskapet Westwood Capital LLC i New York overfor Bloomberg News.

Det meldes også om at GM fredag inngikk nye avtaler med UAW, det amerikanske bilarbeiderforbundet.

Avtalen innebærer blant annet lavere arbeidskostnader, samt at GM oppretter et fond for å helsetjenester til pensjonistene i selskapet. UAW skal også få aksjer i det nye selskapet.

21.000 mister jobben
GMs restruktureringsplan innebærer salg av Opel – som i helgen ble solgt til kanadiske Magna International –, Vauxhall, Saab, Hummer og Saturn. Pontiac-produksjonen skal innstilles.

40 prosent av kontraktene med forhandlere skal kanselleres.

14 fabrikker skal stenges. Det vil si at 21.000 arbeidere kan miste jobben.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.