NA24.no

Til helvete med PC-spill

Sist oppdatert:
Spillselskapene har funnet nøkkelen til å gravlegge PC-spillingen. Gratulerer.

PC-spill har ikke bare vært plaget av en lettere influensa, det har snarere vært en pest som gradvis har tæret ned på utviklingen av spill til plattformen som gjør de mest avanserte spillene mulig.

Kuren verre enn sykdommen

Pesten har vært piratkopiering som har gjort at det nesten kun er MMO-spill som har hatt nok business i seg til å overleve. Ja, DU har vært med på å ødelegge at vi ikke har nok utvikling til PC. Gratulerer.

Likevel er du frikjent fra det som nå forpester hele PC-spillverdenen. Spillutviklerne, eller sikkert mer på sin plass - spillselskapene, har nemlig funnet et middel mot pesten som er verre enn selve sykdommen:

«A permanent internett connection is required to play the game».

Ja, det kreves ingen professor for å skjønne hvorfor dette har kommet. Det sikrer overvåking av pirater (eller spillene), og gjør det en del vanskeligere (men ikke umulig) å operere med piratkopierte spill. Samtidig betyr det at de av dere som faktisk investerer i et nytt spill må stole på at Ventelo, Telenor, NextGenTel og de andre faktisk holder hva de lover: At nettlinjen alltid er der.

Straffer de lovlydige

Det er den selvfølgelig ikke. Den er ikke der hvis du skulle ta med deg en bærbar på tur, du får lyst til å spille på den bærbare i det strømmen går eller ruteren hoster litt - som den gjerne gjør flere ganger om dagen. Eller for den sakens skyld når noen har «gravd over linja.»

Selv er jeg i en relativt heldig situasjon hvor jeg stort sett er stasjonær de gangene jeg spiller, men noen få ganger skulle jeg selvfølgelig gjerne hatt muligheten til å spille et av de utallige PC-spillene som krever at jeg er på nett utenfor min egen stue.

Men, nei da. Det skal jeg ikke få lov til.

I jakten på piratene har man gått så langt at det er du som faktisk kjøper et spill som får mest straff.

Og, nei, det er ikke nok at du ikke trenger CD/DVD-en i spilleren og at «saved games are synchronised online.» Det er som å si at «jo da, det er noe drit å amputere beina - men du får jo en fin rullestol».

Skal man redde spill på PC er det fem faktorer som er viktige:

1. At man tar spillerne på alvor. De som faktisk kjøper spillene.

2. At DU slutter med piratkopiering. Hver gang du kopierer et spill så legger du en stein på grava til PC-spill.

3. Slutte med tiltak som hindrer spilling av spill man har kjøpt.

4. Gjøre det mulig å spille kryssplattform (det vil si mot folk som har PS3 og Xbox 360 for eksempel).

5. Nyskapning av spill. I ekstremt liten grad skjer dette på PC nå, og i størst mulig grad på PS3 og Xbox 360 (samt Wii, selvfølgelig).

Enn så lenge blir det sikkert flere morsomme tiltak, enda mer MMO (ikke noe dumt i seg selv, altså) og nok en versjon av «Settlers».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere