Til himmels på mobil

Foto: (Mediehuset Nettavisen)

Nettavisens trafikk på mobil øker med 26 prosent.

08.03.13 12:37

Det er ikke bare på nett Mediehuset Nettavisen har suksess med over 850.000 lesere på ukedagene. Også på mobil tar det av.

– Vi har hatt en leservekst på 26 prosent det siste halvåret, mest av alle avisene, sier salgsdirektør Christine Aannerud i Nettavisen.

Mobil eksploderer

Nettet har de siste 10 årene vært den klare vinneren i medianorge, mens papiravisen sliter stort, især tabloidavisene Dagbladet og VG.

De neste årene er det imidlertid på mobil den store veksten vil komme.

– Det vil eksplodere på mobil de neste årene, sier mobilansvarlig Line Petersen i Nettavisen.

Mediehuset Nettavisen fortok sist helg en spørreundersøkelse blant sine mobillesere, hvor over 5000 lesere responderte.

– Det var mange flere enn vi hadde ventet. Hele 92 prosent sa de hadde søkt etter en vare eller tjeneste på mobilen, et utrolig høyt tall, sier Petersen.

70 prosent har handlet

Et enda mer interessant tall, ifølge Petersen, er hvor mange som faktisk har kjøpt en vare eller tjeneste på nettet.

– 70 prosent sa at de hadde handlet via mobilen, noe som viser at mobilen er et meget bra egnet sted for annonsører, sier Petersen.

Aannerud mener også at det er store forskjeller på annonsørene på mobil.

– Nøkkelen til suksess ligger i hvordan annonser og landingsside er tilpasset kanalen, og ikke minst at det er kort vei til responsen, sier Aannerud.

Ellers viste undersøkelsen at over halvparten av Nettavisens lesere har høyere utdannelse.

– Det er meget høyt og viser at Nettavisen har mange ressurs- og pengesterke lesere, sier Aannerud.

– 44 prosent av våre lesere tjener over 500.000 kroner i året, så vi har et meget kjøpekraftig publikum, fortsetter salgsdirektøren.

Bloggere tar av

Det har flere annonsører fått med seg. I fjor vokste annonseomsetningen på Mediehuset Nettavisen med 23 prosent, mens markedet vokste med 6,2 prosent. I januar og februar i år fortsetter veksten.

– Noe av årsaken til veksten, i tillegg til meget bra nyhetsstoff, er vår satsingen på bloggere. Vi merker nå stor interesse blant våre annonsører som ønsker eksponering mot enkelte bloggere, sier Aannerud.

Nettavisen NA24 har fått på plass flere gode samfunnsbloggere. Blant annet et av Norges ledende advokatfirmaer Wikborg & Rein, Elin Ørjasæter, Trym Riksen, Carl I. Hagen, Anders Nordstad, Terje Strøm, Gunnar Tjomlid, Leif Knutsen, sjakkfantomet Sven Wisløff Nilssen og ikke minst Europa-ekspert Paal Frisvold.

Med virkning fra 1. januar 2013 overtok Mediehuset Nettavisen Blogg.no og er nå desidert størst på blogg i Norge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.