Til utlandet med innenriksfly

Foto: (TV 2)

Skal du fly fra Oslo til Molde må du nå fly via Sverige for å komme frem.

For få flygeledere tvinger innenriksfly ut av norsk luftrom, og gjør at forsinkelsene er større enn noensinne. Passasjerer og flyselskap har fått nok, men Avinor sier vi må leve med problemene i flere år fremover.

- Da er vi på vei mot Østersund som ligger i Sverige. Klart det er et paradoks. Vi bruker jo lenger tid. Har høyere drivstoffkostnader og vi betaler underveisavgift til den svenske stat i stedet for den norske. Ja, da det er et paradoks, sier SAS Braathens-kaptein Ronny Refsdal om bord i Scandinavian 113.

Omvei
I stedet for å fly rett mot Oslo, må kaptein Refsdahl altså ta omveien via Østersund i Sverige. Det må også fly fra Tromsø. Til og med de fra Trondheim og Molde må ta den lange veien over grensen.

Årsaken er alt for få flygeledere ved Bodø kontrollsentral. Det skaper begrensninger i norsk luftrom.

- Jeg synes det er helt idiotisk det hele, sier flypassasjer Marit Kolstad.

- Nei altså, det er så frustrerende at en gidder snart ikke å fly. Det er så frustrerende, sier en annen forsinket passasjer Johannes Leines, til TV 2.

147 forsinkelser
SAS Braathens er ikke alene. Også Norwegian og Widerøe må via Sverige. Problemene er nå så store at Widerøe den siste måneden har ført statistikk over forsinkelsene.

- Her har vi totalt 147 forsinkelser, 28 av disse er over 30 minutter forsinket, og vi har hatt flere kanselleringer.

- Hva synes du om det?

- Nei det er alt for mye og det er de reisende som blir skadelidende. Dette er helt uakseptabelt. Vi er nødt til å få den tjenesten vi betaler for. Vi forventer nå og har tillit til at Avinor rydder opp, sier Sandvik

- På en vanlig flygning mellom Oslo og Trondheim får vi et merforbruk på mellom 6 og 8 minutter per flyging, sier operativ direktør i SAS Braathens, Dag Falk-Petersen.

666 kroner i minuttet
Å ha en Boeing 737 i luften koster 666 kroner i minuttet. Omveien SAS-flyene må ta hver dag via Sverige - tar totalt 415 minutter, nesten sju timer og koster 280.000 kroner. For samme sum kunne SAS ha gitt bort over 400 flybilletter hver dag.

I snart to år har det vært mangel på flygeledere etter at Værnes kontrollsentral ble slått sammen med Bodø. I tillegg mente Avinor at det var for mange flygeldere og stanset utdanningen.

- Siden jeg begynte å jobbe er dette den største krisen jeg har vært med på noen gang. Vi må stenge sektorer i lange perioder og det er særdeles uvanlig i Europeisk luftfart, sier Håkon Gustavsen, som er tillitsvalgt på Bodø kontrollsentral.

I flere år
Situasjonen er verre enn noen gang. Og den dårlige nyheten er at problemene vil vare i flere år fremover.

- Inntil vi får normal bemanning ved Bodø kan det ta opptil flere år, sier Gustavsen.

Den bekymringen deles av Ove Narvesen, som er kommunikasjonsdirektør i Avinor.

- Vi kommer til å måtte leve med en sårbar situasjon i Bodø i to til tre år, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.