*Nettavisen* Økonomi.

Tilliten i klar bedring

Foto: Mary Altaffer

Forbrukerne i USA ser lysere på utviklingen.

De foreløpige målingene på forbrukersentimentet fra universitetet i Michigan viser at tilliten blant amerikanerne er i klar bedring. Undersøkelsene er ordnet gjennom en indeks og denne steg til 70,2 poeng fra 65,7 poeng i august.

NA24 - din næringslivsavis

Økonomene hadde regnet med en oppgang til 65,7 poeng, viser estimater fra Bloomberg.

Delindeksene som følger den nåværende situasjonen viser en oppgang til 71,8 poeng fra 66,6 poeng, mens forventningsindeksen ble sendt opp 69,2 poeng til 65 poeng.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Forbrukertillit
Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.

Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.

En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.

Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.