NA24.no

Tine melker inn penger

Overskuddet ble redusert med 100 millioner kroner i 2008.

Meierikonsernet Tine hadde i 2008 en omsetning på 17,7 milliarder kroner, en vekst på 11,7 prosent fra 2007.

NA24 - din næringslivsavis

Det er i all hovedsak den norske virksomheten av konsernet som bidrar til dette, men oppkjøpene av Wernersson Ost og Ilchester Cheese har også vært medvirkende.

- 2008 ble et gledelig vendepunkt for melkeforbruket, sier konsernsjef Hanne Refsholt og legger til at dette er første gang på 28 år at salget av melk øker ut fra norsk dagligvarehandel.

Driftsresultatet for Tine ble 619 millioner kroner, en økning på 30 millioner fra fra 2007. Årsresultatet etter skatt for 2008 ble 375 millioner kroner, en reduksjon på 100 millioner kroner fra 2007.

Selge mer melk
Etter flere år med nedgang i salget av søtmelk har TINE klart å snu den negative trenden. Volumveksten i 2008 var på 1,1 prosent eller 3,1 millioner liter melk.

Salgsvolumet av hvitost, det største ostesegmentet i Norge, vokste med 3% i 2008. TINE bidro til denne veksten gjennom økt salg av både Norvegia og Jarlsberg. Norvegia merker nå sterkere konkurranse fra handelens egne merkevarer. Brunostsegmentet viste en volumnedgang på 1 prosent, med en reduksjon for TINE på 4 prosent.

Kundene svikter økologiske produkter
Tine er den største aktøren innenfor økologisk mat i Norge og står for 25 prosent av totalmarkedet.

Veksten i salget av økologiske produkter i Norge var generelt svakere i 2008 enn året før, og for TINEs del sto salget av økologiske produkter for i underkant av to prosent i forhold til totalsalget. TINE har som mål at økologiske produkter skal utgjøre minimum seks prosent av Tines totale produktvolum innen 2012.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere