En av verdens sterkeste fotballmerkevarer står sterkt, uavhengig om de vinner de største titlene. Det viser tall Nettavisen.Økonomi har gått gjennom fra selskapet Deloitte.

Siden Ed Woodward kom inn som administrerende direktør i 2012/2013, har klubben sett en voldsom vekst i inntekene. Fra 4,1 milliarder norske kroner til nå 6,7 milliarder kroner.

Det utgjør en inntekstvekst på 63 prosent på noen få år. I samme periode har United hverken vunnet ligagull eller Champions League.

Enorm inntektsvekst

Den vanlige tankegangen har vært at store og viktige tittelseire vil være avgjørende for et topplags finansielle muskler. Men Manchester United har tjent enorme penger, selv uten de aller største titlene.

De to største titlene uteblir

De to største og mest lukrative konkurransene laget kan vinne er Champions League og Premier League. Ingen av dem har de kapret siden 2013, da Alex Ferguson gikk av som manager.

Denne veksten har ført til at den internasjonale avisen Financial Times har stilt spørsmålet om det er nødvendig for klubber som Manchester United å vinne store titler for å tjene penger. Foreløpig viser tallene at det ikke nødvendigvis er slik.

– Spilleresultater har ikke nødvendigvis store konsekvenser for hva vi kan gjøre på den kommersielle siden, sa Ed Woodward i en samtale med finansanalytikere i 2013.

Tredje mest pengesterk

Ifølge oversikten til selskapet Deloitte er Manchester United den tredje mest pengesterke klubben, bare slått av Barcelona og Real Madrid.

Inntektene er fordelt mellom billettsalg, TV-rettigheter og kommersielle inntekter. De første to er ganske selvforklarende. Kommersielle inntekter består av sponsoravtaler, reklame og en rekke andre måter å skaffe penger på via sosiale medier og deres enorme merkevare.

Klubben er også verdsatt til å være verdens mest verdifulle klubb med en samlet verdi på 35 milliarder kroner.

Flere forhold peker på at det er lang vei tilbake til storhetstiden under Alex Ferguson. Hvis man ser på antall skudd på mål, mot antall skudd på eget mål, er det ingen av managerne etter Ferguson som har klart å nå de samme storslåtte tallene.

Solskjær har imidlertid gitt en ny giv til laget, og pilene peker oppover.

Analytikere ved det store finanskonsernet Deutsche Bank skrev nylig i en rapport at Uniteds merkevare er satt i sement, men kan over tid miste seg om laget ikke konkurrerer om de aller største titlene. Det vil dermed kunne få en følgeeffekt med færre supportere i neste generasjon, og dermed lavere verdier for de kommersielle avtalene, skriver analytikerne.

Bruker mer penger

United har selv anerkjent problemet, og flere mener at det vil ta årevis før laget er på samme høyde etter Glazer-familiens oppkjøp ved hjelp av låneopptak som ga klubben store renteutgifter over tid.

– Skaden var allerede skjedd før Alex Fergusons avgang, og vi har ikke hentet oss inn, sier Duncan Drasdo, som er sjef i Manchester United Supporters Trust til FT.com.

Han mener klubben må investere mye mer i spillere, og er bekymret for at laget ikke vil gjøre det.

De siste seks sesongene ved Alex Ferguson hadde United bare den tredje høyeste lønnsregningen i Premier League, men vant ligagullet tre ganger og kom til finalen i Champions League tre ganger, og vant én gang. Drasdo mener den type suksess ikke kan forventes uten tunge investeringer i nye spillere.

Ifølge Transfermarkt som følger fotballmarkedets handel av spillere, har Manchester United de siste fem sesongene brukt netto 5,6 milliarder norske kroner på spillere.

Nytt håp

Det er store forventninger til Ole Gunnar Solskjær, og han har levert gode resultater så langt.

Da han ble utnevnt til manager skrev den britiske storavisen at «Darth Vader Jose Mourinho» var endelig kastet, og nå kom jedien Ole Gunnar Solskjær tilbake.

Skal han klare å holde suksessen gående, er han nok avhengig av å kjøpe gode spillere også i tiden fremover.