NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Bjørn Kjos, Norwegian Air Shuttle
Bjørn Kjos, Norwegian Air Shuttle Foto: Josefsen, Jon-Michael (Scanpix)

Tjener mindre per passasjer

Sist oppdatert:
Samtidig sender Norwegian flere hit og dit.

Norwegian hadde en passasjervekst på 25 prosent i februar i år sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapet har begynt å bruke en del av de nye flyene sine, noe som bidro til at 834 884 passasjerer fløy med Norwegian i februar måned. Det siste året har over 11 millioner passasjerer fløyet med Norwegian, melder selskapet.

- Vi er meget godt fornøyd med passasjerveksten i februar, spesielt med tanke på at dette er en sesongmessig svak måned. Vi faser nå fortløpende inn flere og flere av våre nye Boeing 737-800 fly med større kapasitet, noe som reduserer kostnadene våre og dermed billettprisene. Denne uken får vi to splitter nye Boeing 737-800 fly rett fra fabrikken i Seattle. Disse blir satt i trafikk om få dager. Ytterligere tre helt nye fly leveres i løpet av de neste fire ukene, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Fall i yield
Seteinntekter per passasjerkilometer, eller yielden, er estimert til 0,51 for februar, noe som er 16 prosent lavere enn i februar 2009. Selskapet forklarer dette med endringer i ruteporteføljen, innfasing av nye fly med høyere kapasitet og lavere enhetskostnad, samt bortfall av fjorårets drivstofftillegg som utlignet de høye drivstoffkostnadene.

Tommere fly
Kabinfaktoren for konsernet som helhet lå på 76 prosent i februar, noe som er 2 prosentpoeng lavere enn samme måned i fjor. Selskapet opererte 99,3 prosent av de planlagte flygningene i februar, hvorav 77,6 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere