*Nettavisen* Økonomi.

Tjener mindre per passasjer

Norwegian Bjørn Kjos Foto: Solum, Stian Lysberg (Scanpix.)

Samtidig får Norwegian kunder i rekordfart.

04.10.13 09:58

Flyselskapet Norwegian er fredag ute med trafikktallene sine for september.

Her kommer det frem at selskapet fraktet 1.920.329 passasjerer hit og dit i måneden, noe som er en oppgang på 17 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. I samme periode har selskapet imidlertid også startet flere nye ruter, blant annet langdistanser til USA og Asia.

Men samtidig som selskapet flyr flere folk tjener det også mindre per passasjer. Yielden estimeres til 0,51 kroner som er en nedgang på 13 prosent, mens inntektene per tilgjengelige setekilometer (RASK) faller med 15 prosent til 0,40 kroner.

Etter at nyheten kom svarer investorene med å sende selskapets aksjekurs ned 1,76 prosent på Oslo Børs fredag morgen. Hovedindeksen er samtidig ned 0,35 prosent.

Her kan du følge utviklingen på børsen

Skal satse mer
For vel en måned siden var Kjos i New York for å kaste glans over langdistansesatsningen, samt pynte bruden for amerikanske investorer.

Med seg i bagasjen hadde han en ekstrem god nyhet, nemlig det faktum at selskapets markedsverdi har passert én milliard dollar.

- Jo, heldigvis så har vi passert grensen. Ofte kan ikke disse store fondene, på grunn av vedtektene sine, gå inn i selskaper som har en markedsverdi på under én milliard dollar, sier Bjørn Kjos til Nettavisen NA24.

Ved å få inn flere langsiktige eiere vil det åpne seg opp ytterligere muligheter for Norwegian til å satse ytterligere.

- Jeg synes det er utrolig spennende å se utviklingen i lavpris på langdistanse. Det er kjempespennende og investorene synes også det er spennende. Men også vanlige folk. For de ser at lavpris har vært å fly billig på kortdistanse, men dersom det samme skjer på langdistanse så blir det billig å fly langt også.

Og Kjos ønsker å dominere mer av verdens luftfart.

- I første rekke så har vi nok med å dekke Europa på kortdistanse, men på langdistanse skal vi gå overalt knyttet til alle stedene vi bygger baser. Så på langdistanse skal vi gå fra en rekke forskjellige steder i Europa.

Må tjene penger
Men det som Norwegian helt klart ser på er muligheten for å gi eierne valuta for pengene sine. Spesielt med store internasjonale investorer på laget er avkastning helt essensielt.

- Målet for oss er at vi skal skape en arbeidsplass i Norwegian som er dønn sikker, interessant å jobbe i og som investorene kan få avkastning av.

- Har dere stilt noen utbyttekrav?

- Ja, men problemet er mer at man må ned på en veldig lav kost. Og en lav kost betyr ofte en betydelig størrelse og enhetsflåte og slikt.

- Men det er ikke krav om at dere må levere en milliard i året for eksempel?

- Nei, det er det ikke. Men det er klart at en eier ikke vil være inne over lang tid om man ikke tjener penger på det.

- Så dere må i hvert fall levere utbytte som snittet i resten av markedet?

- Ja, det må du gjøre. Eierne gidder ikke å ha penger i et selskap uten å få avkastning på det. Enten så får du det gjennom aksjestigninger eller utbytte, men det er begrenset hvor mye aksjen kan stige også, sier Kjos.

Les mer: Derfor flytter Bjørn Kjos til skatteparadis

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.