*Nettavisen* Økonomi.

Tjener på klima-bråket

Næringslivet sparer millioner og reduserer utslippene ved å erstatte flyreiser med videokonferanser.

25.04.07 09:37

Klima har fått enorm oppmerksomhet den siste tiden og videokonferanseselskapene tjener på at flere nå vil redusere sine utslipp.

NA24 - din næringslivsavis

Forsikringsselskapet Vesta sparer 18 millioner kroner og reduserer sine CO2-utslipp med 525 tonn ved å erstatte flyreiser med videokonferanseutstyr fra Tandberg.

Reduserer utslippene
Samtidig har miljøstiftelsen Bellona inngått en samarbeidsavtale med selskapet Avikom, en konkurrent til Tandberg. De igjen er en av 11 bedrifter som har undertegnet Miljøverndepartementets nasjonale kampanje, Klimaløftet, og forpliktet seg til å gjøre sin del av klimajobben.

Hvis 20 prosent av forretningsreisene i Tyskland hadde blitt erstattet med videokonferanser, ville CO2-utslippene blitt redusert med 5,2 millioner tonn, ifølge tall fra den europeiske teleorganisasjonen ETNO.

For Tandberg, verdens største leverandør av videokonferanser, økte omsetningen fra 2005 til 2006 fra 100 til 138 millioner kroner. Aksjekursen har mer enn doblet seg de siste og Tandberg profilerer seg med at videokonferanser er grønne.

I gjennomsnitt hevder de at deres kunder har funnet at reisene blir redusert med rundt 30 prosent, samtidig som bunnlinjen forbedres og miljøet spares.

Alternativ til flyreiser
- Vi ser at bredbåndsmøter er et glimrende og miljøriktig alternativ til fysiske reiser, og er et godt, konkret miljøtiltak for å kutte unødvendige miljøutslipp, sier daglig leder Nils Bøhmer i Bellona i en melding.

Bellona får låne tv-er, programvare og tjenester for bredbåndsmøter til Bellonas kontorer i Oslo, Brussel, St. Petersburg, Murmansk og Washington D.C. Dermed sparer miljøstiftelsen miljøet, samtidig som de sparer tid og penger.

- Jeg tror kanskje 20/30 prosent av forretningsreisene kan byttes med bredbåndsmøter. Men dette er en bevisstgjøring. Det er en av grunnene til at jeg vil samarbeide med Bellona, sier administrerende direktør Hans Johan Tofteng i Avikom til NA24.

Ifølge ham er det først og fremst tid og penger kundene deres fokuserer på, men miljø blir en positiv bivirkning.

- Det skader ikke at det er kult å spare miljøet, legger han til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.