NA24.no

To av tre kroner borte for VG Nett

Sist oppdatert:
Ferske tall får Schbsited til å stupe.

Schibsted leverte et sterkt resultat i fjerde kvartal, men markedet ventet mer. Ved starten av handelsdagen var Schibsted-aksjen ned 5,3 prosent til 171,4 kroner pr. aksje.

Resultat før skatt var på hele 1.936 millioner kroner, noe som er en kraftig forbedring fra fjerde kvartal 2009. Da tjente selskapet 168 millioner kroner før skatt. Ifølge SME Direkt ventet markedet et resultat før skatt på 1.936 millioner kroner. Schisted har nå avsluttet sitt lønnsomhetsprogram, som har bidratt med 1,7 milliarder kroner i besparelser.

Konsernets driftsresultat (EBITA) var i fjerde kvartal kvartal 2010 424 millioner kroner, noe som var opp fra 348 millioner kroner i samme kvartal året før.

Ruller ut rubrikk
Schibsted er i ferd med å få mer og mer penger fra sin rubrikkvirksomhet. I fjerde kvartal 23 prosent underliggende vekst i driftsinntekter. Veksten kommer både fra etablerte markeder og fra porteføljen av nyetablerte rubrikknettsteder, heter det i Schibsted-meldingen.

Vekst i driftsresultat (EBITDA) for etablerte virksomheter i Schibsted Classified Media på 32 prosent.

«Schibsted Media Group fortsetter utrulling i høyt tempo i nye markeder, noe som belastet driftsresultatet med 68 millioner kroner i fjerde kvartal. Det er 32 millioner kroner mer enn i fjerde kvartal 2009».

- Det er ventet god trafikkvekst for online rubrikkvirksomheter i en rekke markeder. I januar 2011 var det sterk økning for flere virksomheter både i etablert fase og i investeringsfase. Online rubrikk-virksomhet ventes å fortsette utviklingen preget av god vekst kombinert med høye marginer, heter det i meldingen.

Online rubrikk hadde et driftsresultat på 182 millioner kroner i fjerde kvartal, og på helåret tjente denne delen fantastiske 771 millioner kroner.

VG sliter
Tallene til Schibsted viser at trenden til VG fortsatt er svak, mens Aftenposten, Bergens Tidende, Fevennen og Stavanger Aftenblad har snudd tap til pluss. Opplaget til det tidligere flaggskipet i norsk presse falt med 11 prosent til 233.295 eksemplarer i 2010 som helhet. I glasdagene hadde VG 375.983 i opplag, og i avisen ble det snakket om at man var på vei i mot 400.000 i opplag.

VGs driftsresultat falt til 63 millioner kroner i fjerde kvartal, ned fra 80 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Printdelen mistet 5 millioner i resultat i kvartalet til 58 millioner kroner, mens VG Multimedia tjente kun 6 millioner kroner i fjerde kvartal. Det kraftige resultatfallet hos VG Multimedia kom til tross for at inntektene kun falt med 1 millioner i perioden, til 76 millioner kroner.

«Det er ventet fortsatt fremgang for annonsemarkedene i Skandinavia, men markedene er fortsatt ventet å være volatile. Utviklingen varierer fra kategori til kategori. Nettbaserte rubrikkvirksomheter ventes å utvikle seg bedre enn papirpublikasjonene. 2011 har hatt en god start, med vekst i annonsesalg i de fleste kategorier.

Løssalgsaviser på papir er utsatt for press mot opplaget som følge av migrasjon mot digitale nyhetsmedier som internett, mobil og tablets. Fortsatt svak trend er ventet. For abonnementsbaserte aviser ventes en mer stabil opplagsutvikling», heter det i meldingen fra Schibsted.

Her kan du følge aksjen på børsen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere