*Nettavisen* Økonomi.

Toppen av dumhet

Her er oversikten over de dummeste forretningsøyeblikkene i året som gikk.

11.03.07 16:58

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Fjoråret var et fantastisk år for verdens næringsliv. Men selv om mye gikk på skinner, oppstod det også en del utrolige og mildest talt idiotiske situasjoner. CNNMoney har laget en rangering over de dummeste øyeblikkene i 2006. Her får du lese de ti dummeste godbitene fra året som gikk.

NA24 - din næringslivsavis

Det dummeste øyeblikket i 2006 tilfaller giganten Wal-Mart og deres totalt feilslåtte PR-strategi. Amerikanere kan som kjent kontrollere sin begeistring for politikere. Allikevel ansatte selskapet PR -byrået Edelman, mest kjent for politiske kampanjer, til å fikse på selskapets frynsete rykte. Kampanjen, som hadde en politisk undertone, ble navngitt «Kandidaten Wal-Mart».

Kampanjen fokuserte på at Wal-Mart bedret de ansattes helsetilbud, innførte høyere minstelønn, at selskapet satset i fattige områder, billig organisk mat og tok lignende sosiale grep.

Men som et resultat av kampanjen endte kandidaten Wal-Mart opp som den mest populære politikeren siden Spiro Agnew, visepresidenten til Richard Nixon, mest kjent for sin oppsigelse etter at han ble tatt for skattefusk. Kampanjen bidro kanskje til at selskapet fikk et bedre rykte, men bieffekten var at kjeden opplevde sitt første kvartalstap på ett tiår.

Virus værsågod
2. Det konkursrammede amerikanske flyselskapet Northwest Airlines sparket flere tusen ansatte, men det gjorde de ikke før noen fikk et eksemplar av håndboken «101 måter å spare penger». I denne anbefales det å lete etter verdigjenstander i søpla, lage egen babymat, makulere gamle aviser til bruk som kattesand og å spare penger på stevnemøter ved å gå turer i skogen.

3. I august hadde McDonalds en reklamekampanje i Japan der de ga bort 10.000 Mikke Mus-merkede MP3-spillere. Spillerene hadde som bonus allerede ti sanger installert, og i noen tilfeller et virus som, når spilleren ble koblet til en datamaskin, sendte brukernavn, passord og lignende til hackere.

Borat-bekreftelse
4. I forbindelse med den amerikanske versjonen av «Kandidaten», «The Apprentice», ble det lansert en konkurranse der den bensinslukende firehjulstrekkeren Chevy Tahoe ble promotert. På Chevyapprentice.com kunne brukerne fritt lage 30 sekunder lange reklamesendinger om bilen. Men reklamene som prydet siden endte ikke opp med å skryte av bilen. Brukerne fremstille den i stedet med reklamer som «Gårsdagens teknologi i dag» og «Global oppvarming er ikke pent, det er en skummel virkelighet».

5. Kasakhstan prøver desperat å motbevise at landet ikke er det bakgårdslandet som det blir fremstilt som i filmen med Borat, men allikevel presterte landets sentralbank å stave det kasakhiske ordet for bank feil på nye sedler som ble trykket opp.

Svindyr skuldertabbe
6. Etter å ha klart å få solgt Picassos bilde "Le Rêve" for rekordhøye 139 millioner dollar ville kasinomogulen Steve Wynn vise mesterverket frem for publikum. Men når han veivet med armene klarte skulderen å treffe bildet som dermed fikk en flerre. Wynn kansellerte salget og måtte bruke 85.000 dollar på å restaurere bildet.

7. Flere postbud måtte sperre opp øynene en dag de mottok de sedvanlige Telegram & Gazette-avisene de skulle levere. Som en bonus var nemlig avisene innpakket i kredittkortinformasjonen til 240.000 av abonnentene til både Telegram & Gazette og Boston Globe, begge eid av New york Times Co. Årsaken skyldtes en sikkerhetsfeil der papir fra kontorlokalene til Telegram & Gazette's ble brukt som avisenes innpakningspapir.

Klikkvinner
8. Flyselskapet Spirit Airlines kjørte en kampanje som het «Hjelp oss å finne Hoffa» der det ble tilbudt flyreiser for 39 dollar. Hoffa regnes som foregangsfiguren til fagforeningene i USA, men han forsvant sporløst og det er spekulert i at han ble likvidert. På kampanjen ble kundene bedt om å hjelpe til med å finne restene etter Hoffa. Overlesset med klager forsvant også kampanjen rimelig raskt.

9. En datafeil i skattelistene til Porter County i USA førte til at verdisettingen av et hus steg fra 122.000 dollar til over 400 millioner dollar, og dermed ble eiendomsskatten sendt opp fra 1.500 dollar til over åtte millioner dollar. Selv om feilen ble oppdaget endte nummeret allikevel inn i byens budsjettkalkuleringer, noe som resulterte i et tap for byen på 900.000 dollar hvorav 200.000 dollar var på skolenes budsjett.

10. Under en rutineinspeksjon sovnet en kabelreparatør for selskapet Comcast på sofaen til en kunde. Dette filmet selvfølgelig kunden og etter å ha lagt til sangen «I Need Some Sleep» av bandet The Eels, samt noen kommentarer om selskapets stive priser, dårlige utstyr og elendige service endte filmen selvfølgelig opp som en klikkvinner på nettet. Comcast måtte beklage hendelsen og den trøtte teknikeren fikk selvfølgelig sparken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag