NA24.no

Total fiasko for «Den siste viking»

NORDMENN VIL IKKE SE DETTE: «Den siste viking» sliter med oppslutningen blant seerne. Her representert ved deltager Nils Leidar.
NORDMENN VIL IKKE SE DETTE: «Den siste viking» sliter med oppslutningen blant seerne. Her representert ved deltager Nils Leidar.
Sist oppdatert:
Seerne rømmer fra kjempesatsing.

For en uke siden hadde «Den siste viking» premiere på TVNorge. Realityserien er et av TVNorges dyreste prosjekter noensinne.

Ferske TV-tall for serien er nedslående lesing. Interessen stuper.

Programmet hadde 147.000 seere mandag kveld. Til sammenligning hadde premièren forrige mandag «kun» 260.000 seere.

Kan ikke reddes

- Dette er krisetall. «Den siste viking» har møtt veggen. Seertallene er langt under hva kanalen estimerte, sier TV-ekspert Morten Wiberg i Carat, til Nettavisen.

Det uttalte målet til TVNorge skal være 300.000 seere.

- Det som er trist er at seertallene ikke vil ta seg opp. Seere man mister i starten vil aldri komme tilbake, fortsetter han.

Tror vikingene flyttes

Morten Wiberg får støtte fra flere hold.

- Løpet er kjørt. Dette klarer de ikke å redde. Det vil ikke overraske meg om TVNorge velger å flytte programmet, sier Glenn Engebretsen, TV-ekspert i mediebyrået MEC, til Nettavisen.

«Den siste viking» som i all hovedsak er spilt inn langt inne i Jotunheimen, har kostet 30 millioner kroner å lage. I serien som skal gå over flere måneder reiser 18 norske menn og kvinner tusen år tilbake i tid for å leve som vikinger.

Bommer

TV-ekspert Morten Wiberg har mange forklaringer på hvorfor ikke programmet lykkes.

- Det kan være at deltagerne ikke fenger. Serien har også fått kritikk for å ikke være tro mot konseptet, sier han.

Engebretsen er enig.

- Det blir litt feil å løpe rundt i allværsjakke i en serie som skal ta nordmenn tusen år tilbake i tid, sier han.

Wiberg legger også til at realityserien ikke skiller seg vesentlig fra andre lignende programmer. Han mener «Den siste viking» er en sammenblanding av flere ting. 

- Man sitter igjen med en følelse av at man har sett dette før, fortsetter han.

TVNorge: - Skuffet

Seertallene for «Den siste viking» utgjorde en seerandel på 10 prosent i den kommersielle TV-målgruppen, som består av seerne fra 15 til 50 år.

 – Dette var skuffende, men heller ikke helt overraskende etter onsdagens tilbakegang. Vi kan leve med disse tallene, men det er tydelig at vi ikke treffer så godt som vi hadde håpet med denne produksjonen, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og SBS Discovery.

– Det er alltid irriterende når vi ikke lykkes med store satsinger. Men slik er det i TV-bransjen. Man må ta noen sjanser av og til. Forrige uke var vi største TV-gruppe i den kommersielle målgruppen. Det viser at vi er blitt mer stabile som TV-gruppe, og mindre avhengige av å lykkes med enkeltproduksjoner, fortsetter han. 

Hva synes du om realityserien? Si din mening i kommentarfeltet!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere