*Nettavisen* Økonomi.

Tragedien rammer suksesselskap

Båttragedien ved Shetland rammer et av verdens største supplyselskaper. Les historien om «Bourbons» eier.

13.04.07 14:12

Torsdag kveld kantret ankerhåndteringsfartøyet «Bourbon Dolphin» 75 nautiske mil vest for Shetland.14 nordmenn og én danske var om bord da ulykken inntraff. Fem av sjøfolkene var fredag formiddag fortsatt savnet, mens tre er bekreftet omkommet.

NA24 - din næringslivsavis

Skipet er eid av det norske rederiet Bourbon Offshore Norway i Fosnavåg på Sunnmøre, som igjen eies av det franske rederiet Groupe Bourbon.

Lagde rom
Groupe Bourbon, eller Bourbon som det heter etter den endelige reorgansiering i 2005, ble først kjent i Norge i 2002 i forbindelse med oppkjøpet av supplyrederiet Havila Supply.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Skipsrevyen

Før det har gruppen en historie som går tilbake til 1948 og som da hadde lite med olje og offshore å gjøre utover at oppstarten skjedde på den lille franske øya Reunion i Det indiske hav.

Her ble Bourbon etablert som produsenten og eksportøren Sucreries de Bourbon. Hovedproduktene var sukker og sprit av typen rom til det franske markedet. Dette var hovedfokus frem til 1978.

Diversifisering
Fra denne kjernevirksomheten ekspanderte selskapet så etterhvert inn i industrielt fiske, massedistribusjon av jordbruksprodukter med fokus på områdene rundt det Indiske hav og Vietnam.

I en naturlig forlengelse av dette gikk Groupe Bourbon tungt inn i det franske dagligvaremarkedet gjennom supermarkedkjedene Score og Jumbo.

Det var først i 1992 at Bourbon begynte oppbyggingen av sine marinetjenester. Dette skjøt ytterligere fart i 1996 gjennom oppkjøpene taubåtrederiet Øes Abeilles og bulkskipsoperasjonen Setaf-Saget.

Reorganisering
Mot slutten av 1990-tallet og inn i 2000 ser det ut til at Groupe Bourbon fikk ytterligere smaken på shipping og da spesielt offshoredelen. Det ble bestemt at gruppen skulle snu fokus mot marine tjenester og samtidig startet salget ut av den tidligere kjernevirksomheten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Sukker- og romproduksjonen ble solgt unna i 2001 og nedsalget i distribusjons- og supermarkedvirksomheten startet. Denne prosessen blir sluttført i år.

Offshore
Satsingen mot supply og marinetjenester til olje- og gassbransjen skjøt ytterligere fart i 2002 gjennom oppkjøpet av Sævik-familiens Havila Supply. Bourbon operert den gangen supplyvirksomheten gjennom rederiet SURF.

I 2003 ble virksomheten ytterligere ekspandert blant annet gjennom etableringer i Brasil og på vestkysten av Afrika. Her ble blant annet rederiet SonaSurf etablert sammen med det statlige angolanske oljeselskapet Sonangol.

De siste par årene har vært preget av en voldsom oppbygging av supplyflåten og rederiet er i ferd med å bli blant verdens største aktører i supplymarkedet med alt fra mannskapsbåter til flerbruksskip.

I 2006 omsatte Bourbon for 676 millioner euro, hvorav offshoredelen sto for 56 prosent. Bulkskipsdivisjonen utgjorde 25 prosent, mens taubåtdivisjonen sto for 19 prosent.

Enorm flåteoppbygging
Ekspansjonen de siste årene har gitt Bourbons offshoreflåte hele 156 fartøyer fordelt på åtte flerbruksskip (MPSV'er), 26 ankerhåndteringsfartøyer og 28 plattformforsyningsskip, mens resten er mannskapsfartøyer og andre mindre støttefartøyer.

I tillegg har rederiet bransjens sannsynligvis største ordrebok på nye supplyskip. Over de kommende årene skal rederiet ta i mot over 110 nye fartøyer. Dette har skjedd i forbindelse med selskapets strategiske plan kalt Horizon 2010.

Klikk på bildet for å forstørre.

Denne planen avstedkom i januar og februar 2006 bestilling av voldsomme 56 nye forsyningsskip (PSV'er) og i februar i år tilleggsbestillinger av ytterligere 28 ankerhåndteringsskip og 18 forsyningsskip.

Investeringene er på over 1,2 milliarder euro eller omkring 10 milliarder norske kroner.

Markedet med seg
Bourbons voldsomme ekspansjon de siste årene i supplymarkedet har så langt vært godt timet. Alle piler har, i likhet med resten av oljebransjen, pekt rett oppover for rederiet som følge av utviklingen i oljeprisen.

Det siste året har vært en eneste lang fest i supplybransjen med rater for ankerhåndteringsfartøyer i Nordsjøen som i perioder har vært godt over 1 million kroner per dag.

Skepsis har imidlertid samtidig begynt å melde seg blant analytikerne som følge av blant annet Bourbons heftig byggeprogram. Usikkerhet er økende i forhold til verdensmarkedets evne til å suge opp alle nybyggene som kommer ut av norske og asiatiske offshoreverft de kommende årene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.