Trøim lover fete utbytter

Tor Olav Trøim om oljeprisen, fremtidsutsiktene og behovet for kapital.

23.06.08 15:00

NEW YORK (NA24): Shippingbransjen må konkurrere med offshorebransjen om milliarder av kroner i egenkapital. Begge næringene har fylt opp ordrebøkene til verftene, men nå trenger begge friske midler. Det gjelder også John Fredriksens Seadrill.

- Som noen sa tidligere her i dag på konferansen var vi et 200 millioner dollars selskap for tre år siden, og er i dag et 13 milliarder-selskap. Så vekst har det vært og vi har tatt disse tingene, så nå får vi bare sørge for at aksjonærene får løpende cash-avkastning på sin investering, sier Tor Olav Trøim til NA24.

Veksten i boreselskapet Seadrill har kommet i en kombinasjon av oppkjøp og flittige bestillinger ved flere verft. Trøim trekker paralleller til tankrederiet Frontline.

- Det er litt som Frontline som ble bygd mellom 1996 og 2002. Vi har sikkert vært alt for negative etter det, men vi har fått ut nær syv milliarder dollar til aksjonærene.

I New York
NA24 traff Tor Olav Trøim i New York. Det skjedde i forbindelse med shippingkonferansen Marine Money. John Fredriksen selv tok ikke turen til arrangementet, men hans nære medarbeider troppet opp.

- Hvorfor er det viktig å være på Marine Money i New York?

- Det er fordi mange av våre største aksjonærer er her. Dette er et forum hvor man kommer sammen med andre mennesker som investerer i denne sektoren. Det er spennende å høre hva de andre driver med og prøve å få med seg det, sier Tor Olav Trøim til NA24.

Gode tider
Stemningen blant rederne er høy for tiden. De gode tidene innen shipping hjelper godt på selvfølelsen til shippingnæringen og det kommer klart til uttrykk på Marine Money. Dette er også noe som gjelder selskapene til Fredriksen.

- Det kan vel ikke være særlig bedre enn det er nå, svarer Trøim på spørsmål om fremtidsutsiktene.

Flere av de andre deltagerne trekker frem at det for en gangs skyld er bankene som gir grunn til bekymring for rederne og ikke omvendt. Slik har det ikke alltid vært. Uroen i finansmarkedet gjør at bankene er blitt langt mer sparsommelige med å låne ut penger, og at skipseierne i langt større grad må stille med egenkapital i de nye prosjektene. Det merker de også i Fredriksen-systemet.

- Vi har nok også en finansieringsutfordring fremover. De beløpene vi har vendt oss til nå, har er økt enormt. Seadrill for eksempel er mye større enn hva vi tidligere har vært. Det er klart at bankene som hjalp oss på veien oppover; Nordea, DnB, Deutsche og HSH, har nye utfordringer. Fordi beløpene er nå så mye større, at det er blitt et spørsmål om hvor mye bankene kan ta på egne bøker. Syndikeringsmarkedet fungerer ikke spesielt godt om dagen, sier Trøim til NA24.

Har et godt navn
Under Marine Money-konferansen ble det mer eller mindre vedtatt at rederne må hente penger fra andre steder enn lånemarkedet. Blant annet ble det påpekt at egenkapitalbehovet vil ligge på et nivå opp mot 40 prosent mot tidligere 20 prosent. Flere lurer på hvor pengene skal komme fra.

- Fredriksen-selskapene har et svært godt navn i finansieringsmarkedet så vi kan nok klare noe lavere enn det. Likevel, denne type markeder åpner jo mulighetene for Ship Finance som er i «marine asset»-finansieringsmarkedet. Avkastningen i de dealene som Ship Finance gjør, bør bli mye bedre i denne type marked, svarer Fredriksens mest betrodde medarbeider.

- For å illustrere endringen i markedet, kan jeg jo ta et forslag til oppkjøpsfinansiering som ble gitt på Global Santa Fe i fjor. Selskapet hadde en markedsverdi på 14,5 milliarder dollar. Oppkjøpsfasiliteten foreslått av Lehman var på 14 milliarder dollar, tilsvarende en egenkapital på 0,5 milliarder pluss en budpremie. I dag hadde vi ikke fått mer enn 5-6 milliarder kroner. Markedet har kollapset for den type finansiering, sier Trøim.

Bygger seg store
- Vil det legge en liten bremsekloss på hvordan dere skal klare å ekspandere videre?

- Vi har bestilt rigger for 1,7 milliarder dollar de siste fire ukene. I tillegg kommer Scorpion som jeg regner med kommer vår vei til slutt. Vi var veldig opptatt av å bygge vekst i Seadrill mellom 2010 og 2013. Det har vi gjort nå, så jeg har ikke noe behov for noen voldsom ekspansjon nå, sier Trøim.

Mandag er det klart at styret i Scorpion Offshore ikke vil anbefale budet fra Seadrill. De mener at 80 kroner ikke reflekterer den virkelige verdien.

Oljeprisen bekymrer
- Finnes det noen mørke skyer på himmelen i shippingnæringen fremover?

- For shipping er vi er avhengig av en ganske sterk økonomisk vekst, spesielt i bulk. Så er vi avhengig av at oljeprisen ikke dreper etterspørselen på tank slik som den gjorde på begynnelsen av 80-årene.

Oljeprisen er noe som bekymrer. Det er bra for offshorenæringen, men kan slå uheldig ut for etterspørselen etter tanktonnasje.

- Hva er smertegrensen for oljeprisen?

- Jeg tror ikke det er en smertegrense. Men jeg er litt redd for akkurat det der. Vi så det i 1980-sykelen, da falt oljeforbruket i verden med ti prosent i løpet av tre år grunnet høy oljepris, og dårlige verdenskonjunkturer. Det virker å være noe mer robust nå, men det er helt klart at høy oljepris ikke er bra for verden totalt sett. Det er bra for Seadrill, men ikke for Frontline.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag