NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Giske gratulerer en av japans største reisebyråer JTB, med hundre års virksomhet. JTB er operatøren som bringer flest japanske turister til Norge i året. Her overrekker han et litografi av Ørnulf Opdahl. Fra venstre: Mr. Imoto, Giske og mr. Tagawa. Bak Finn Kristian Aamodt fra Innovasjon Norge.
Giske gratulerer en av japans største reisebyråer JTB, med hundre års virksomhet. JTB er operatøren som bringer flest japanske turister til Norge i året. Her overrekker han et litografi av Ørnulf Opdahl. Fra venstre: Mr. Imoto, Giske og mr. Tagawa. Bak Finn Kristian Aamodt fra Innovasjon Norge. Foto: Nærings- og handelsdepartementet

Trond Giske «big in Japan»

Sist oppdatert:
Næringsministeren på turné i Japan - vil ha frihandelsavtale.

Næringsminister Trond Giske følger a-ha og «Åmodtsan» sine fotspor, og har denne uken vært på turne i Japan.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Øverst på agendaen, en frihandelsavtale med Japan.

- Parallellforhandle med EU

- EU har en stund forhandlet med Japan om en frihandelsavtale. Det er viktig at Norge kommer på banen å parallellforhandle med EU, sier næringsminister Trond Giske til NA24 på telefon fra Japan.

Han tror imidlertid ikke at det vil skje med det første.

- De er litt avventende. De forhandler om flere avtaler, så en forhandling med Norge får ikke første prioritet, sier Giske.

Men det er likevel viktig å sette i gang samtaler for å modne prosessen.

- Vi er foreløpig langt unna

- Vi må gi dem tid til å fordøye dette. Vi er foreløpig langt unna, sier Giske.

- Hvor langt unna da. Ett år?

- Klarer vi det, må vi være fornøyd. Japan er stort, og det er viktig for norsk næringsliv, sier Giske.

- Du sier EU har forhandlet en stund?

- Ja.

- Så det er nok et argument for norsk medlemskap?

- He, he. Vi klarer oss fint uten. Det er mange andre ting som taler imot, sier Giske.

- Det var en enorm katastrofe

Giske har hatt mange samtaler på ministernivå i Japan. Et av temaene som er drøftet, har vært hvordan Norge og norske bedrifter kan bistå i oppbygningsarbeidet etter jordskjelvet som rammet Japan 11. mars i fjor, den påfølgende tsunamien og krisen ved atomreaktoren i Fukushima.

- Det var en enorm katastrofe og ødeleggelsene var store. Gjenoppbyggingen krever store investeringer, så vi har diskutert hvordan vi kan være til hjelp, sier Giske.

Giske slo to fluer i en smekk fredag 11. mai i Tokyo. Han gratulerte TOMRA med deres pantesuksess i Japan ved å innvie supermarkedets panteautomat, samtidig som han fikk sett hvordan norsk fisk blir markedsført i supermarkedkjeden Ito-Yokado. Kjeden eies av konsernet 7&i som også eier 7-eleven, og administrerende direktør Atsushi Kamei uttrykte stor begeistring for samarbeidet med TOMRA. Fra Venstre:Svend Håkon Kristensen ved Innovasjon Norge i Tokyo, statsråd Trond Giske, administrerende direktør Atsushi Kamei ved 7&i og konsernsjef Stefan Ranstrand ved TOMRA.

Giske har også rukket å sette glans over den norske pantegiganten, Tomra, som den siste tiden har fått ordentlig sving på sin virksomhet i «Soloppgangens land»

- Det Tomra gjør, er stort. Det som er interessant, er at de tjener penger på resirkulering i et marked som ikke har pant på flasker, sier Giske.

Lojalitetsprogram

Det er ennå ikke innført pant i Japan, så Tomra må tenke alternativt. Løsningen er basert på en helt ny forretningsmodell der flasker og bokser som returneres i pantemaskinene isteden gir poeng på RFID-baserte lojalitetskort som kundene kan handle for.

- Butikkene bruker det blant annet i markedsføringen for å skaffe nye kunder, fortsetter næringsministeren.

- Har pant vært et tema i samtalene med den japanske regjering?

- Nei, det har det ikke vært, sier Giske.

Tomras konsernsjef, Stefan Ranstrand, er imidlertid veldig fornøyd med at Giske viser interesse for Tomra.

- Det er et svært steg for oss

- Det er veldig viktig for oss at Giske stiller opp på denne måneden, sier Ranstrand til NA24.

Tomra har vært i Japan i 10 år, men det har vært en tung reise frem til der selskapet er i dag.

- Det har løsnet nå. Det siste halve året har vi solgt 150 maskiner, og er nå oppe i 400 maskiner her i Japan, sier Ranstrand.

Ytterligere 213 maskiner er solgt til dagligvarekjeden Ito-Yokados. Ito-Yokados eier 7&i er ett av to ledende dagligvarekonglomerater i Japan, og eier foruten Ito-Yokado og to andre supermarkedkjeder, også 7 Eleven-kjeden globalt

- Det er et svært steg for oss. Vi håper på at vi fort kommer opp i flere tusen maskiner om ikke lenge, sier Ranstrand.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere