
Trond Giske «big in Japan»

Ole Eikeland
Tips meg
Næringsminister Trond Giske følger a-ha og «Åmodtsan» sine fotspor, og har denne uken vært på turne i Japan.
Øverst på agendaen, en frihandelsavtale med Japan.
- Parallellforhandle med EU
- EU har en stund forhandlet med Japan om en frihandelsavtale. Det er viktig at Norge kommer på banen å parallellforhandle med EU, sier næringsminister Trond Giske til NA24 på telefon fra Japan.
Han tror imidlertid ikke at det vil skje med det første.
- De er litt avventende. De forhandler om flere avtaler, så en forhandling med Norge får ikke første prioritet, sier Giske.
Men det er likevel viktig å sette i gang samtaler for å modne prosessen.
- Vi er foreløpig langt unna
- Vi må gi dem tid til å fordøye dette. Vi er foreløpig langt unna, sier Giske.
- Hvor langt unna da. Ett år?
- Klarer vi det, må vi være fornøyd. Japan er stort, og det er viktig for norsk næringsliv, sier Giske.
- Du sier EU har forhandlet en stund?
- Ja.
- Så det er nok et argument for norsk medlemskap?
- He, he. Vi klarer oss fint uten. Det er mange andre ting som taler imot, sier Giske.
- Det var en enorm katastrofe
Giske har hatt mange samtaler på ministernivå i Japan. Et av temaene som er drøftet, har vært hvordan Norge og norske bedrifter kan bistå i oppbygningsarbeidet etter jordskjelvet som rammet Japan 11. mars i fjor, den påfølgende tsunamien og krisen ved atomreaktoren i Fukushima.
- Det var en enorm katastrofe og ødeleggelsene var store. Gjenoppbyggingen krever store investeringer, så vi har diskutert hvordan vi kan være til hjelp, sier Giske.

Giske har også rukket å sette glans over den norske pantegiganten, Tomra, som den siste tiden har fått ordentlig sving på sin virksomhet i «Soloppgangens land»
- Det Tomra gjør, er stort. Det som er interessant, er at de tjener penger på resirkulering i et marked som ikke har pant på flasker, sier Giske.
Lojalitetsprogram
Det er ennå ikke innført pant i Japan, så Tomra må tenke alternativt. Løsningen er basert på en helt ny forretningsmodell der flasker og bokser som returneres i pantemaskinene isteden gir poeng på RFID-baserte lojalitetskort som kundene kan handle for.
- Butikkene bruker det blant annet i markedsføringen for å skaffe nye kunder, fortsetter næringsministeren.
- Har pant vært et tema i samtalene med den japanske regjering?
- Nei, det har det ikke vært, sier Giske.
Tomras konsernsjef, Stefan Ranstrand, er imidlertid veldig fornøyd med at Giske viser interesse for Tomra.
- Det er et svært steg for oss
- Det er veldig viktig for oss at Giske stiller opp på denne måneden, sier Ranstrand til NA24.
Tomra har vært i Japan i 10 år, men det har vært en tung reise frem til der selskapet er i dag.
- Det har løsnet nå. Det siste halve året har vi solgt 150 maskiner, og er nå oppe i 400 maskiner her i Japan, sier Ranstrand.
Ytterligere 213 maskiner er solgt til dagligvarekjeden Ito-Yokados. Ito-Yokados eier 7&i er ett av to ledende dagligvarekonglomerater i Japan, og eier foruten Ito-Yokado og to andre supermarkedkjeder, også 7 Eleven-kjeden globalt
- Det er et svært steg for oss. Vi håper på at vi fort kommer opp i flere tusen maskiner om ikke lenge, sier Ranstrand.
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!