NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,83

Tror ikke på mørketid

Kinoreklamen er spådd en betydelig nedgang, men storaktør tror på uendret omsetning.

Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) presenterte torsdag sine prognoser for annonseåret 2009.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Regner med nullvekst
Nest etter ukeblader og avis var det kino som ble tippet å få størst annonsenedgang i år. Hele åtte prosent mente MIOs medlemsbyråer at kinoreklamebransjen ville tape i omsetning.

Det er et stykke fra det markedssjef Espen Strand Henriksen i Capa kinoreklame tror blir fasiten.

- Vi tror det blir nullvekst og mener det skal være mulig å opprettholde omsetningen fra i fjor, sier Strand Henriksen til NA24 Propaganda.

Han tror varelageret, størrelsen på kinopublikummet, vil bidra til at de står seg i konkurransen.

- Det har vært veldig bra kinobesøk i vinter. Jeg hørte MIO sa dette markedet var veldig avhengig av hvilke filmer som settes opp, og da tegner det veldig bra. Det er mange storfilmer på gang, blant annet en ny Harry Potter-film, sier Henriksen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Satser på produktutvikling
Ifølge Strand Henriksen er hovedfokuset nå om dagen på å utvikle produktet.

- Kino åpner for en rekke muligheter som du ikke har på TV. Vi har mulighet til å bruke 3-D og surroundlyd, og vi har nylig gjort noen veldig gode tester på bruk av lukt. Vi jobber med å få annonsører og byråer til å ta i bruk mediet i større grad enn det de gjør i dag, sier han.

Capa, som er Norges største innen kinoreklame, har også innledet et samarbeid med Disney og Sony hvor de skal samarbeide om annonsering i forbindelse med premierefilmer.

- Vi arbeider også med å lage bedre pakker for annonsørene i perioder hvor det er høyt kinobesøk og hvor få annonsører er på banen. Perioder rundt jul og sommer er typiske eksempler på det, sier han.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere