NA24.no

Tror på økt Facebook-fokus

Sosiale medier tar stadig større plass i norsk samfunnsliv.

Det gjenspeiler også den økende omtalen av sosiale medier i tradisjonelle medier, melder medieovervåkerne i Infopaq.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Selskapet har undersøkt norske mediers dekning av soisiale medier i norske papir- og nettspalter.

- Medienes omtale av sosiale medier er nesten fordoblet siste halvår, sammenlignet med det foregående halvåret. Og Facebook er det klart mest omtalte sosiale mediet, men andelsmessig øker Twitter mest. Omtalen av de øvrige sosiale mediene holder seg stabil, kan medieanalytiker Kathrine Ytterdal Sørum i Infopaq fortelle.

Viktige samfunnsaktører kvitrer
En forholdsvis lav andel av befolkningen, circa 25.000 brukere, er på Twitter. Den kraftige økningen i medieoppmerksomheten kan skyldes den høye representasjonen av viktige samfunnsaktører på Twitter.

- De mest populære aktørene på Twitter er politikere, journalister, media- og teknologieksperter, fortsetter Sørum.

Pop eller ikke. Det er teknologimedier og tabloidaviser som skriver mest om de sosiale mediene.

- Det er også mye brukt som kommentarstoff. Særlig Twitter, sier Kathrine Ytterdal til NA24 Propaganda.

Hun tror også nettverkene vil være med på å endre hvordan mediene jobber.

- Både Hijab- og blasfemisaken ble fanget opp fra sosiale medier. Og vi vil i tiden som kommer se flere slike eksempler hvor media bruker de sosiale nettverkene som kilder, tror hun.

Ytterdal hevder også at den rene omtalen av eksempelvis Facebook og Twitter vil fortsette å øke.

- Økningen er såpass kraftig så dette vil ikke avta med det første. Og det at det opptar så mange nordmenn gjør det sånn sett naturlig for journalister å dekke dette. Og med stadig nye samfunn blir det ikke akkurat mindre interessant, hevder hun.

Har ikke ressurser
Infopaq overvåker også det som skrives på de ulike samfunnene og analytikerne har en klar mening om hvem som er flinkest på nett.

- Det offentlige er langt flinkere, enn næringslivet til å bruke sosiale samfunn. For mange bedrifter er dette fortsatt ukjent og det krever ressurser man kanskje ikke har for å være det.

Hun påpeker at det også er mange bedrifter som ikke har en klar kommunikasjonsstrategi på dette området.

- Det er ofte ansatte som kommer til orde, og det er kanskje ikke koordinert med bedriftens verdier.


Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere