*Nettavisen* Økonomi.

Tror på store endringer i SAS

- SAS har en fremtid, men i en mye mindre utgave, sier analytiker Jeff Saul i Enskilda.

25.01.06 11:59

- Hvis personalet ikke er samarbeidsvillig, må SAS bare kutte og kutte, men det forstår ikke pilotene, sier SAS-analytiker Jeff Saul i meglerhuset SEB Enskilda Securities til TV 2 Nettavisen.

Jeff Saul er en av nordens fremste analytikere på SAS.

- Hvordan vil SAS bli seende ut?

- Det blir et selskap kun med europeiske destinasjoner, men fortsatt vil de være store i Skandinavia, sier Saul.

1/5-dels lønn
Han trekker også frem konflikten blant de kabinansatte hvor SAS har hyret inn 35 ansatte fra Kina. Finnair har 50 prosent av sine ansatte fra Asia, mens alle de asiatiske flyselskapene har bort i mot 100 prosent, ifølge Saul.

- Hvis SAS skal fortsette med de høye lønningene, kan de bare glemme det, sier analytikeren.

Lønningene til kineserne ligger på rundt en femdel av hva de kabinansatte i SAS har.

- Jeg forstår at de SAS-ansatte ikke liker å gå ned i lønn, men det er eneste utvei. Det står mange i kø for å overta jobbene, sier Saul.

Dårlig goodwill hos kundene
Han trekker også frem den høye oljeprisen som et problem. Og økningen på rundt 10 prosent vil ikke SAS i sin helhet kunne skyve over på kundene.

- Jeg tror ikke at streikesituasjonen gjør det lettere å heve prisene. Goodwillen er ikke akkurat høy hos kundene for tiden, sier Saul.

Det var få som trodde at Ryan Air skulle bli større enn British Airways for 10 år siden. Nå fosser Norwegian frem på Oslo Børs til ny rekordnotering som følge av problemene i SAS.

- Men SAS vil fortsatt være storebror. Norwegian blir ikke større, sier Saul.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.