NA24.no

Truer med å droppe Torp

Sist oppdatert:
Ryanair revurderer Norge som destinasjon for sine avganger.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Regelverket i Norge truer Ryanairs billigkonsept. Dermed revurderer de landet som destinasjon for sine avganger.

NA24 - din næringslivsavis

For Sandefjord lufthavn Torp kan det få dramatiske konsekvenser.

– Vi har nesten 1 million passasjerer med Ryanair fra Torp årlig, og det er selvsagt viktig for oss å fortsette det gode samarbeidet, sier lufthavnsjef Alf Reidar Fjeld til tb.no.

Fjeld har grunn til å håpe at Ryanair blir i fylket. De ti siste årene med lavprisselskapet har vært en stor suksess for flyplassen som stadig melder om rekordtall.

I 2007 vokste passasjertallet med over 17 prosent, og det er direkterutene til Ryanair som for det meste av æren for veksten.

I fjor tok selskapet seg av rundt 80 prosent av alle avgangene fra Torp med kurs for utlandet.

Gebyr til besvær
Nå vil forbrukerombudet nekte Ryanair å ta gebyrer på å refundere billige billetter. Selskapet ser dette som en trussel for hele sin virksomhetsidé.

- Det kommer til et punkt hvor vi må evaluere hvor mye tid og energi vi kan bruke på ting som dette. Vi kan måtte revurdere vår posisjon i Norge, sier direktør for kundeservice i Ryanair, Caroline Green, til Dagens Næringsliv.

Forbrukerombudet fikk medhold i tingretten til å ilegge Ryanair et tvangsgebyr på 500 000 kroner for å ta betalt for avbestillinger. Fredag satt partene på nytt rettsforhandlinger. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon har tro på at de også nå vinner frem, skriver Tb.no.

Ikke tomme trusler
Sandefjord lufthavn Torp har ikke vært i dialog med Ryanair om truslene, men Fjeld er ikke i tvil om at de mener alvor.

– De er svært trofaste mot konseptene sine, og jeg er ikke i tvil om at truslene er ment alvorlig, sier han.

Billetter som ikke kan refunderes
Ryanairs forretningskonsept går ut på å selge billetter som ikke kan refunderes til en billig penge. Det medfører at reisende kjøper flere billetter enn de trenger for å ha stor fleksibilitet. Dette tjener Ryanair penger på. Dagens Næringsliv opplyser at 3,4 millioner av totalt 45 millioner billetter i fjor var ubrukte.

Dersom de blir pålagt å refundere billetter gebyrfritt frykter Ryanair at langt flere vil kjøpe billetter som de ikke planlegger å bruke.

Fjeld er ikke veldig urolig. Han tror at mange interessenter vil dukke opp hvis Ryanair forsvinner. Han har også valgt å ikke ta stilling til konflikten rundt gebyrene

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere