*Nettavisen* Økonomi.

Truer Ryanair med bøter

Foto: (AFP/Scanpix)

Ryanair risikerer fete bøter etter at Markedsrådet har gått selskapet etter i sømmene. Flyselskapet har seks uker på å rydde opp.

07.02.06 14:09

Forbrukerombudet har lenge hevdet at Ryanairs reisevilkår er urimelige og i går fikk de støtte av Markedsrådet.

Nå får flyselskapet en frist på seks uker til å endre flere av sine reisevilkår. Dersom dette ikke skjer, må Ryanair betale et tvangsgebyr på en halv million kroner.

Forbrukerombudet har pekt på fire punkter i Ryanairs vilkår som de ønsker å endre. Tre av de fire punktene har Forbrukerrådet fått fullt medhold i. På det siste punktet får imidlertid flyselskapet støtte:

1) Tilbakebetaling av avgifter:
Ryanair tok 20 Euro, tilsvarende ca 160 kroner, for å få tilbakebetalt skatter og avgifter om du avbestiller reisen din. Dette mente Forbrukerombudet burde være gratis, og på dette punktet fikk de støtte av Markedsrådet.

Widerøe og Norwegian refunderer passasjerenes avgiftspenger uten gebyr, mens SAS Braathens innførte et gebyr på 200 kroner fra 1. november 2005.

2) Passasjerers rettigheter ved forsinkelse:
Forbrukerombudet mente også at lavprisselskapets reisevilkår ved forsinkelser er svært uklare, og mente retten til erstatning ved forsinkelse klart bør fremgå av avtalens hoveddokument.

Passasjerene får to avtaler å forholde seg til - men Forbrukerombudet mente at disse fortoner seg som motstridende. I Markedsrådets vedtak heter det seg at det nær sagt er påkrevd med juridisk kompetanse for å kunne tolke rettighetene i vilkårene. Forbrukerombudet fikk støtte i at dette samlet sett utgjorde en urimelig uklarhet, og Markedsrådet forbød derfor selskapet å bruke enkelte av disse vilkårene.

3) Bagasje
Selskapet fraskriver seg ansvar for riper, flekker, smuss, hakk og vannskader på bagasje som ikke er vannavvisende eller vanntett.

Forbrukerombudet mente at det er urimelig å forvente at kofferter, ryggsekker, bager og liknende må være vanntette, og at det sier seg selv at dersom Ryanair ikke sørger for å behandle bagasjen slik at den holder seg tørr, så vil dette føre til skader.

Markedsrådet sa seg enig med Forbrukerombudet i at selskapet har erstatningsplikt dersom bagasjen blir skadet.

4) Navneendring
På et av de fire punktene Forbrukerombudet hadde innvendinger, fikk flyselskapet medhold av flertallet i Markedsrådet. Det gjaldt selskapets gebyr for overdragelse av billett på 65 Euro, tilsvarende kroner 513,- som Forbrukerombudet mente var urimelig høyt.

Markedsrådet mente at Ryanairs gebyr for navneendring i seg selv ikke er et urimelig avtalevilkår.

Forbrukerombudet: - Fornøyd
Ryanair kan klage dommen fra Markedsrådet inn for de vanlige domstolene om de vil, men Forbrukerombudet tviler på at Ryanair går så langt med denne saken.

- Vi har fått gjennomslag på tre viktige prinsipper. Selskapets avtalevilkår er i strid med luftfartsloven, internasjonal lovgivning og konvensjoner, sier Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no.

Thon understreker at Forbrukerombudet vil respektere Markedsrådet på det punktet de ikke fikk medhold i.

Ifølge Dagbladet.no vil Ryanairs advokater kommentere avgjørelsen fra Markedsrådet senere i dag.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.