*Nettavisen* Økonomi.

Tull med tall om radiolytting

P4 sjef og P5 eier Kalle Lisberg mener SSB tall bare er tull. Foto: Morten Holm / Scanpix

- Flere medier lurt av SSB, hevder P4-sjef.

Aldri har flere nordmenn hørt på radio siden de nye målemetodene for lytting ble innført i 2006. Likevel vil Statistisk Sentrabyrå ha oss til å tro at bare fem prosent av oss gjør det. Dette fremgår av SSBs nye undersøkelse av nordmenns tidsbruk, gjengitt hos flere medier torsdag.

- Dette er tull med tall, sier P4-sjef Kalle Lisberg i en melding.

Les også: Flere unge hører på radio

- TNS Gallup, som måler radiolytting hver dag året rundt, kan dokumentere at 75 prosent av alle nordmenn hører på radio hver eneste dag. Faktisk har tallene for hvor mange som lytter til radio økt de siste årene, sier Lisberg i meldingen.

Offisielle målinger
Han viser til at bransjens offisielle radiomålinger, PPM-undersøkelsen i regi av TNS Gallup, viser at radiolytting ikke har stått sterkere i nordmenns mediebruk siden målingene ble innført i 2006. Aldri har så mange nordmenn – mer enn 3,1 millioner daglig – lyttet til norsk radio som i 2011. Mens TV stadig mister grepet om serrne, spesielt de yngste mellom 12 og 29 år, økte de kommersielle radiostasjonene sin daglige dekning jevnt og trutt gjennom hele fjoråret.

-SSBs undersøkelse handler om tidsbruk, og tallene er utelukkende basert på hva som er din hovedaktivitet. Men radioens fortrinn er nettopp at du kan lytte mens du gjør noe annet. Den er ingen tidstyv som andre medier kan være – og har alltid en plass i en aktiv hverdag, uansett hvor mye man har å gjøre. Du kan gjøre noe annet, mens du lytter på radio. Mens du kjører bil, mens du er i arbeid. Den overveiende del av radiolyttingen foregår jo i dag utenfor hjemmet, sammen med annen aktivitet, fortsetter Kalle Lisberg i meldingen.

Stiller spørsmål
- Å stille spørsmål om hva som er hovedaktivitet, gir derfor ingen svar på folks bruk av radio. Man kunne like gjerne spurt om hva de gjør mens de står på ett ben. Kanskje ville radio da få nitti prosents oppslutning? Er det å oppleve en god film sammen med kona sosialt samvær eller TV-seing? Og hvis du har iPaden i fanget, hva da? Her er det store metode-ufordringer for innsamling av data, og konklusjonene må trekkes deretter. Heldigvis står det også nede i teksten i Tidsbruksundersøkelsen at folk faktisk lytter i gjennomsnitt 1 time og 24 minutter, hvis man tar med annen aktivitet! Ja! Så hvorfor da trekke konklusjon om at radio går ned i sammendrag, titler og tabeller, spør radiosjef Kalle Lisberg i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag