*Nettavisen* Økonomi.

Tullprat om sosiale medier

Edgar Valdmanis i Den Norske Dataforening kaller fersk rapport om sosiale medier for «tulle-undersøkelse».

27.01.10 18:26

(NA24-Leserinnlegg): - Sosiale medier har en lang vei å gå før disse mediekanalene blir en effektiv salgskanal for det brede laget av bedriftsmarkedet, sier daglig leder Jens Wahlberg, Norsk Møteforum, som har bestilt en ny undersøkelse om temaet. Som Henrik Ibsen sa: «Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet titt originalest.»

Hvem har sagt at meningen med de nye kanalene var å skape en «effektiv salgskanal»? Det er snarere tvert om. Marius Eriksen i Sermo Consulting sier: «Det er ikke en ropert, det er et høreapparat.» Her ligger essensen. Sosiale medier er primært en lyttepost sett fra bedriftssiden.

Det virker som Norsk Møteforum har utført en undersøkelse for å få fastslått at personlige møter er den mest effektive salgskanalen i B2B, fordi det er det de lever av. Det er for så vidt helt greit. Som mangeårig selger kjøper jeg den konklusjonen. I Dataforeningen arrangerer vi selv ca 150 møteplasser hvert år, så hvis noen gjør en undersøkelse som viser at det er en effektiv kommunikasjonskanal er det hyggelig for oss og. Men å få tullesvar om antatte konkurrenter blir akkurat det – tullball.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: MPI

Vi gjorde selv en undersøkelse om «Norske virksomheters bruk av sosiale medier» i forbindelse med Kunnskapstinget2009 sist høst. Rapporten kan lastes ned i sin helhet her. Den viste bl.a. at bare 15% av norske virksomheter har implementert en strategi for virksomhetens bruk av sosiale medier. Det er naturlig å anta at det skyldes at området er såpass nytt at mange ikke har hatt (eller tatt seg) tid til å bli kjent med mediet.

I Dataforeningen møter vi de nye mediene med et åpent sinn. Vi har etablert den nest-største norske gruppen på LinkedIn. Hittil er det nærmere 2.300 medlemmer der og en rekke interessante diskusjonstråder. Om gruppen kan brukes til å verve flere betalende medlemmer til Dataforeningen? Jeg vet ikke om det er smart å forsøke. Som markedsdirektør i foreningen er det mitt ansvar å verve medlemmer, men fordi vi lever etter «ikke ropert, men høreapparat»-devisen, vil jeg være ytterst forsiktig med direkte salgsfremstøt der.

Andre aktører har andre oppfatninger og jeg tipper at vi i løpet av 2010 også vil se noen som evner å bruke slike fora som svært effektive salgskanaler. Vi etablerer nå «Faggruppen Sosiale Medier» i Dataforeningen Østlandet. Målet er at gruppen skal bidra til å belyse temaet fra en rekke nye sider. Etter hvert får vi da flere svar om mediene, utover det at de (hittil) er lite utprøvd som salgskanal.

Det blir mer interessant enn tullesvar i tulle-undersøkelser.

Edgar Valdmanis
Markedsdirektør, Den Norske Dataforening

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag