*Nettavisen* Økonomi.

TV 2-ansatte skjelver før skjebnemøte

STAPPFULLT: Kantinen i Bergen var stappfulle av TV 2-ansatte da sjefredaktør Olav Sandnes informerte om dramatiske endringer i kanalen. Foto: Erik Hagesæter / Bergensavisen

Spekulasjonene florerer i korridorene hos TV 2 både i Bergen og i Oslo. Klokken 10.30 gikk ledelsen i et gjennomgangsmøte. Nå informeres de ansatte.

03.05.16 15:53

Mandag presenterte Nettavisen nyheten om at TV 2 har kalt inn til allmøte for de ansatte tirsdag klokken 13.00. Der kommer de til å legge frem kanalens strategiplan frem mot 2020.

Prosjektet, som har vært jobbet med i flere måneder, har hatt navnet «TV 2 i 2020».

Her kan du tipse Nettavisens journalist på mail, eller ring 02060. Vi legger til rette for kryptert kommunikasjon om ønskelig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Sjefredaktør i TV 2 Olav Sandnes. Foto: Paul S. Amundsen / NTB scanpix

Ledermøte på formiddagen

- Det er morgendagens TV 2 som er tema for møtet, sa TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah C. J. Willand til Nettavisen mandag.

Under allmøtet tirsdag er det kommet frem at kanalen skal satse tungt på TV 2 Sumo, og vil tredoble antall abonnenter, skriver Kampanje.

Den siste uken har spekulasjonene vært mange. Flere i TV 2 Nettavisen har vært i kontakt med forteller om at dagens allmøtet blir «blodrødt», og at TV 2s fremtid og troverdighet står på spill.

Det er ingen hemmelighet at TV 2 er i en nedskjærings- og nedbemanningsfase.

I høst omtalte Nettavisen nyheten om kutt på 120 millioner kroner.

I april omtalte Nettavisen nyheten om at de ansatte i Bergen før påske ble informert om kutt i avdelingene Plan og Layout, Sumo og Promo.

Klokken 10.30 tirsdag gikk ledelsen inn i et omfattende møte hvor strategiplanen mot 2020 blir presentert.

Møtet er planlagt å vare frem til allmøtet klokken 13.00, hvor de ansatte blir orientert.

Hele TV 2-ledelsen er i Bergen, men de ansatte i Oslo blir orientert via TV-overføring.

Klikk på bildet for å forstørre.

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand. Foto: TV 2

Får endelig kutt-tall i høst

Etter det Nettavisen erfarer blir de ansatte ikke informert om hvor mange som må gå under tirsdagens allmøte. Men de kommer til å bli presentert for strategien videre. Derimot skal det settes ned en arbeidsgruppe som skal gå gjennom alle forslagene som er kommet i forbindelse med prosjektet «TV 2 i 2020».

Bransjenettstedet Kampanje er kjent med at utvalget som har jobbet med å se på alternative strategiske retninger for TV 2 har hatt en deadline på rapporten i slutten av april.

Kommunikasjonssjef i TV 2 Jan-Petter Dahl ønsker ikke å si noe særlig om verken allmøtet eller møtet for lederne tirsdag formiddag.

- Jeg kan bekrefte at allmøtet er klokken 13.00, sier han i en kort kommentar.

Det er først på høsten det blir endelig tatt stilling til hvor mange som må kuttes, og hva som skal prioriteres. Signalene som er kommet er at både sport, nyheter og underholdning skal satses på, og det er spesielt satsing på norskprodusert underholdning som blir viktig.

Spekulasjoner

Mandag omtalte også Kampanje at det hadde vært så mange konsulenter i TV 2s lokaler den siste tiden, at det kom en sterk oppfordring fra TV 2-ledelsen til konsulentene om ikke å kle seg i dress på jobb i TV 2.

Etter det Kampanje kjenner til skal antallet konsulenter som har vært til stede i TV 2s lokaler ha vært så høyt at det ifølge en kilde kom en «en sterk oppfordring» fra TV 2-ledelsen til konsulentene om «ikke å kle seg i dress på jobb i TV 2».

Blant de ansatte og mellomledere har spekulasjonene vært mange. Og følgende scenarier og spekulasjoner har gått i korridorene i TV 2 både i Bergen og i Oslo:

  • outsourcing av sporten i et eget datterselskap av TV 2.
  • outsourcing av nyheter i et eget datterselskap av TV 2.
  • kutt i inntil 120 ansatte. I dag utgjør personalkostnadene til kanalen cirka en tredjedel av kostnadene. Noen av kuttene kommer allerede til høsten.
  • TV 2 i 2017 blir veldig mye mer annerledes enn TV 2 i 2016.
  • prosjektet «TV 2 2020» er en del av et politisk spill.
  • alt teknisk personell blir outsourcet.

Klikk på bildet for å forstørre.

TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl. Foto: Tv2 (TV2)

TV 2 flytter

Etter det Nettavisen erfarer er ikke hovedkontorets beliggenhet tema for kanalens strategiplan. På senhøsten i 2017 flytter TV 2 i Bergen inn i nye Media City. I begynnelsen av 2018 flytter TV 2 i Oslo fra sine lokaler i Karl Johan til nybygget Diagonale i Bjørvika i Oslo sentrum.

Utvalget som har jobbet med TV 2s strategiske retninger har hatt som mandat å utrede endringene i mediemarkedet på ulike plattformer, reklamemarkedets utvikling og fremtidens marked for brukerinntekter og ikke minst komme med anbefalinger om «solide og omfattende tiltak » som kan redusere kostnadene, skriver Kampanje.

TV 2 hadde i 2015 driftskostnader på 3,4 milliarder kroner.

Leder for redaksjonsklubben i TV 2, Klubb 2, Henriette Helland har ikke svart på Nettavisens henvendelser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag