*Nettavisen* Økonomi.

TV2s OL-håp tryna i første port

Foto: TV 2

Kanalen har startet året betraktelig dårligere enn i fjor.

21.01.14 17:57

«Vinnerskalle» hadde premiere på TV 2 mandag kveld. Programserien følger alpinist Aksel Lund Svindal tett i oppladningen mot OL i Sotsji.

TV 2 hadde ventet 350.000 seere, ifølge mediebyrået Carat. Slik gikk det ikke.

Programmet hadde kun 241.000 seere. Det er rundt én tredjedel lavere enn forventet.

TV 2 leverer dårlig

- TV 2 har startet året betraktelig dårlige enn i fjor. De har hatt en ganske svak start og taper andeler, sier TV-ekspert Per Christian Strand Teslo i mediebyrået Carat til Nettavisen NA24.

- Utviklingen er ikke heldig siden kanalen nå begynner å nærme seg OL. De kan ikke være fornøyd med oppladningen fram til nå, forsetter han.

Underholdningsdokumentaren ønsker å vise en annen side av alpinesset. Programmet er med hjem til barndomshjemmet på Kjeller og møter familien og ser på oppveksten til et av de største gullhåpene i årets OL.

Taper reklamekroner

De lave seertallene kan få økonomiske konsekvenser for TV 2.

- Kanalen taper reklamekroner og må etterlevere for annonsørene på et senere tidspunkt, sier Per Christian Strand Teslo i Carat.

Programmet har ikke bare for få seere. «Vinnerskalle» bommer på store deler målgruppen, mener TV-eksperten. Nesten halvparten av seerne er over 60 år.

- Det er for så vidt greit å ha seere over 60 år, men for TV 2 er det viktig å nå seere i aldersgruppen 20 til 60 år. Det handler om kjøpseffekt for annonsører, sier Teslo i Carat.

Teslo er sikker på at programmet hadde hatt flere seere dersom det hadde blitt sendt på NRK, men han har ingen god forklaringen på hvorfor OL-programmet ikke lykkes.

- Programmet hadde ikke stor konkurranse fra de andre kanalene, sier han og understreker at «tallene er helt greie».

Ifølge TV 2 er utviklingen så langt i år som ventet.

- Vi skulle gjerne sett at programmet hadde flere seere. Når det gjelder utviklingen så langt i år er den som ventet siden vi lanserer betydelig færre programmer i januar i år kontra januar i fjor. Vi sender snart OL eksklusivt på TV 2, og umiddelbart etter OL kan vi love en svært innholdsrik vår-sesong på TV 2, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl til Nettavisen NA24.

Hva synes du om «Vinnerskalle» på TV 2? Si din mening i kommentarfeltet!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.