Tvil om Ford og GMs evne til omstilling

Det er fest i Detroit, med stor bilmesse. Men blant glitter og stas lurer en dyster hverdag for bilgigantene.

12.01.06 12:20

Prognosene for de kommende måneder i amerikansk bilproduksjon er dyster.

Straks bilmessen i Detroit stenger sine dører vil den tøffe hverdagen komme brått, skriver franske Le Monde.

Ford vil i løpet av få dager legge frem sin restruktureringsplan, som forventes å resultere i nedleggelse av flere tusen arbeidsplasser. GM har allerede annonsert sin plan, som innebærer rundt 30.000 jobber, og 10 nedlagte fabrikker.

Med det kraftige tapet av markedsandeler i 2005 på toppen av store kostnader til helse og pensjon, har de amerikanske bilgigantene også en stor utfordring i de asiatiske konkurrentene.

På bortebane
Det at Honda stakk av gårde med både «Car of the Year» og «Truck of the Year» har bare nøret opp under Ford og GMs utilpass i sitt eget marked.

Hverken GM eller FOrd venter seg noen raske mirakler. Bill Ford sier at det å stoppe erosjonen av vår markedsandel er påkrevet i 2006, og analytiker Xavier Mosquet i Boston Consulting Group kan fortelle at Ford har tapt 20 prosent volume de siste fem årene.

Mer enn økonomi
Han sier videre at det å kutte kostnader og legge ned fabrikekr ikke er nok. Firmaet må også gjenopprette en attraktiv produktlinje. Man kan få følelsen av at Ford har hatt for stort fokus på økonomi, og for lite på nye produkter, men analytikeren tror at den siste utviklingen viser at Ford har begunnt å ta dette på alvor.

Løsningen kan være satsningen på Crossover-modellene, som for tiden er det raskest voksende segmentet på det amerikanske markedet. Ifølge Ford-sjef Mark Fields vil det bli solgt 2,4 millioner biler i dette segmentet neste år, og Ford satser derfor på sin modell Edge, som kommer i 2007.

Også småbil-segmentet vokser i USA, og med en forventet årlig økning på rundt 5 prosent helt frem til det står for en tredel av markedet, gjør at det nye småbil-konseptet Reflex skal være et steg i riktig retning.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.