*Nettavisen* Økonomi.

TVNorge nærmer seg TV2

Jarle Andhøy i serien «Berserk mot Sydpolen». Foto: TVNorge

Tidenes beste januar for kanalklyngen

02.02.12 12:26

TVNorge-familien (SBS) fortsetter å vokse og er den eneste TV-gruppen som øker seerandeler i januar. Kanalfamilien leverer tidens sterkeste januarmåned, og har dermed aldri vært nærmere hovedkonkurrenten TV 2.

På gruppenivå øker TVNorge-familien seerandelene med 27 prosent i den yngre målgruppen (12-44) sammenlignet med samme periode i fjor. Kanalfamilien har nå vokst med nesten 50 prosent på tre år, og ender opp med en seerandel på 17,9 prosent i målgruppen i januar. Det er tidenes sterkeste januar for TV-familien, som på gruppenivå utgjør 75 prosent av hovedkonkurrenten TV 2.

Også hovedkanalen TVNorge vokser, opp 19 prosent i målgruppen (12-44) fra samme periode i fjor. TVNorge er dermed den eneste av de fire store kringkasterne som øker seerandelene i januar.

TVNorge-sjef Harald Strømme er fornøyd med tallene, men erkjenner at våren kommer til å bli tøff.

- Vi møter usedvanlig sterk konkurranse i vår, derfor er januartallene over forventning. Medvinden fra i høst blir med oss inn i vintermånedene, og vi ser til vår store glede at seerne gir oss en helt annen tillit nå enn de ga oss for bare noen år siden. Vi har større bredde nå, det gjør at vi ikke lenger er like sårbare, sier han i en melding.

Fremgangen forklarer han på følgende måte:
- Vi har lenge fokusert på å bygge opp en sterk og tydelig hovedkanal. I høst begynte vi også å gå dypere inn i programstrukturen på søskenkanalene, FEM og MAX. Vi har gjort små, men viktige endringer i sendeskjemaet, og spyttet inn penger i norske produksjoner. Vi ser nå at justeringene begynner å bære frukter, sier Strømme i meldingen.

Spesielt bra går det for den maskuline nykommeren MAX. På ett år har MAX rukket å etablere seg som en av de viktigste underholdningskanalene blant yngre seere. MAX vokser raskest av samtlige kanaler og har økt seerandelene med hele 60 prosent i den yngre målgruppen i januar. Dermed passerer den konkurrenter som Viasat4, TV 2 Zebra og Discovery. Også FEM gjør et solid comeback og vokser med 23 prosent i samme målgruppe.

Strømme erkjenner likevel at TVNorge har en del å gå på.
- Mange tenker nok at vi kommer til å gå tomme for bensin snart. Det tror ikke jeg. Vi skulle gjerne sett høyere seertall på Berserk mot Sydpolen, og Winter Wipeout må vi rett og slett erkjenne at ikke er sterkt nok lenger, i hvert fall ikke i høysesong. Men det er først når vi er i gang med vårens store humorsatsning med Thomas Giertsen: Helt perfekt, Bingobanden og Atle Antonsens NAV, at vi vil se det store bildet.

Strømme og TVNorge lanserte også en helt ny kanal denne måneden, voksenkanalen VOX. Kanalen åpnet sterkt og endte på en markedsandel på 1,0 prosent i målgruppen (30-59 år) den første uken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.