NA24.no

Twitter-sjefen skjelt ut - på Twitter

Foto: Foto: Ethan Miller, AFP/NTB Scanpix
- Hvorfor blir ikke folk som truer med vold utestengt?

Denne uken la Twitter fram sin nye kvartalsrapport. Administrerende direktør Dick Costolo og resten av selskapet hadde grunn til å smile. Investorene elsket rapporten, som viste at selskapet hadde hatt inntekter langt over det som var ventet.

LES: Twitter-aksjen klar for Himmelferd på New York-børsen

Det var imidlertid ikke disse tallene som engasjerte Twitter-brukerne mest. I forbindelse med framleggelsen av kvartalsrapporten, gjorde TV-kanalen CNBC et intervju med direktøren, der de lot de Twitter-brukerne selv få stille spørmålene til Castolo, ved å bruke hastaggen #AskCastolo. 


Brydde seg ikke om gode resultater

Costolo hadde trolig ventet seg en del spørsmål om selskapet og resultatene. Men det spørsmålet flest ville ha svar på, var hva Twitter har tenkt å gjøre for å stoppe trakasseringen som finner sted på det sosiale mediet.

Verktøyet Topsy, som analyserer aktiviteten på Twitter, viste klart at den vanligste tweeten med hashtaggen #AskCostolo, handlet om Twitters arbeid mot trakassering.

Ifølge CNBC var 30 prosent av spørsmålene relatert til brukersikkerhet, personvern og misbruk. Det vil si at omtrent 2500 personer lurte på dette. 


- Vi tar dette seriøst

Når det gjelder brukersikkerhet viste Costolo til at Twitter har innført et totrinns gjenkjenningssystem, der brukere får tilsendt et passord til mobilen, som de må taste inn i tillegg til vanlig passord. Han understreket at sikkerhet er viktig for selskapet.

- Vi har et helt produkt-team som fokuserer på brukersikkerhet og personvern, og vi vil fortsette å investere i dette. Ettersom vi holder på å bli verdens største informasjonsnettverk, er det åpenbart at vi må ta dette seriøst. 

- Bruker måneder før de gjør noe

I fjor lanserte Twitter det som skulle være en lettere måte å varsle om misbruk på. Ved hjelp av en "rapporter misbruk-knapp," skulle det bli lett å melde fra, om man ble utsatt for eller oppdatet trakassering på nettstedet.

Foreløbig er det ingen slik knapp. Fortsatt må man inn på Twitters hjelpesenter, for derfra å rapportere til selskapet. Ofte tar det flere måneder før Twitter svarer på klagene, ifølge både brukere, og teknologi-nettstedet ReadWrite.


- Legger byrden på ofrene

Trakassering og sikkerhet er en stor utfordring for Twitter.

Selskapet har en «privacy policy», men i denne står det ingen ting om hva de vil gjøre med personer som misbruker andres profiler. Istedet gis råd til hva folk som opplever misbruk skal gjøre. Som for eksempel å blokkere den som trakkaserer.

Under spørsmålsrunden til den administrerende direktøren var det mange som klagde på dette, og pekte på at byrden legges på ofrene, og ikke gjerningsmennene. Mange var også sinte fordi de ikke synes Twitter gjør nok for å stenge folk som trakasserer og mobber ute fra nettverket.

I 2008 ansatte Twitter en egen direktør for sikkerhet, Del Harvey. Hun skulle ta spesielt ansvar for å følge opp Twitters mørke side.

- Det er mye som ikke er bra der ute, men jeg jobber sammen med en rekke mennesker for å prøve å stoppe det, uttalte hun til Forbes tidligere denne måneden.

Men ifølge brukerne ser det ut til at det er mye som gjenstår. Her er noen av spørsmålene Twitter-sjefen har fått denne uka:




Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere