Tyskere sponser Oslo Maraton

Foto: Erlend aas (Scanpix)

- Det er en betydelig investering for oss, sier markedssjefen i adidas.

Oslo Maraton er, foruten å være det største maratonløpet i Norge, nesten som en attraksjon og regne for mange av hovedstadens borgere. Flere kjendiser stiller også opp på startstreken, og dette har gitt arrangementet massiv oppmerksomhet de siste årene.

Løpet, som for første gang ble arrangert i 1981 har hatt varierende oppslutning - og i perioder så lav at det ikke ble gjennomført noen maratonløp. Interessen for løping har imidlertid tatt seg opp de siste årene, og til helgen er det 23.000 som stiller på startstreken når startskuddet går.

Dette har lokket nye annonsører til Oslo Maraton, og det er nå klart at adidas blir ny hovedsponsor for maratonløpet neste år.

- Løping er noe alle kan gjøre og vi ønsker å inspirere enda flere til å løpe. Vi opplever også en stor interesse rundt løping og det er kvinnene som står for tilveksten, Thomas Mietinen, markedssjef i adidas, til Nettavisen NA24.

Han vil ikke gå ut med hvor mye sponsoratet vil koste selskapet, men hentyder at det ikke er snakk om småpenger.

- Vi kan dessverre ikke gå ut med noen tall på sponsoratet, men det er en betydelig investering for oss, sier han.

- Hvor god markedseffekt gir et slikt sponsorat for dere?

- Dette er et av Norges største løpevent og for oss er det viktig å treffe løperne på gjennom Oslo Maraton. Vi kommer til å aktivere Oslo Maraton gjennom hele året og det kommer til å spille en stor rolle i vår løpsatsning på det norske markedet fra 2014 og fremover, Mietinen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

- Passer veldig godt inn
Foruten å gi adidas bred eksponering av sko og tekstiler, skriver selskapet i en pressemelding at avtalen gir treningstøyprodusenten muligheten til å inspirere enda flere til å begynne å løpe og investere i sin egen helse, samt å nå målet sitt om å bli nummer 1 i løpskategorien.

- Oslo Maraton er et fantastisk arrangement som passer veldig godt inn i vår målsetting om å inspirere flere mennesker til å løpe. Vi er dessuten opptatt av at folk skal bli en bedre løper ut fra egne forutsetninger og individuelle mål. Dette er en oppfatning vi deler med Oslo Maraton, sier Sigurd Granmark, landssjef i Adidas Norge, i pressemeldingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Adidas

- Utrolig utvikling
Avtalen med Danske Bank Oslo Maraton er en forlengelse av det lange samarbeidet Adidas har hatt med elitesatsingen til arrangørklubben SK Vidar. Arrangementet har hatt en eventyrlig vekst de siste årene. I år vil Norges største løpsarrangement ha 23 000 deltakere løpende gjennom Oslos gater. Det er ny rekord.

- Vi er svært glade for å ha fått Adidas med på laget fra 2014. Danske Bank Oslo Maraton har hatt en utrolig utvikling de siste årene. Flere distanser er allerede fullbooket. Sammen skal vi løfte Danske Bank Oslo Maraton til nye høyder i Norge. Det gleder oss, sier Tony Isaksen hos Sportsklubben Vidar, i pressemeldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.