OSLO (Nettavisen og NTB): Volvo Cars og transporttjenesten Uber vil samarbeide om å utvikle selvkjørende biler, og de første vil rulle ut i gatene i Pittsburgh i USA i løpet av noen uker. Selskapene satser 2,5 milliarder kroner på prosjektet, melder nyhetsbyrået Bloomberg.

De to selskapene går inn med omtrent like stor andel i satsingen.

Gjennom samarbeidet skal Uber og den svenske bilprodusenten, som nå eies av kinesiske Geely, utvikle de autonome kjøreegenskapene i modellen XC90 SUV.

Bygger på Volvos SPA-plattform

Avtalen betyr starten på et prosjekt der det som omtales som basebiler bygget på Volvo Cars' SPA-plattform (Scalable Platform Architecture) skal danne utgangspunkt for en ny generasjon selvkjørende biler. Disse bilene, som Volvo skal produsere og Uber kjøpe, skal senere utrustes med den siste teknologien innen autonom kjøring, helt opp til helt selvkjørende biler, ifølge Volvo. SPA-programmet ble innledet i 2010 og hadde fra starten autonom kjøring i tankene. Også Volvos S90 og V90-modeller er såkalte SPA-biler.

Les også: Norske taxier tar opp kampen mot Uber med Vipps-betaling

100 biler ved årsskiftet

Uber skal utstyre bilene med sensorer, kameraer, lasermåling, radarsystem og GPS-mottakere, og ved årsskiftet er det meningen at hundre XC90-biler skal være levert, ifølge NTB.

– Vi er stolte over at Uber har valgt oss som samarbeidspartner. De er ett av verdens ledende teknologiselskaper. Samarbeidet plasserer Volvo midt i den pågående teknologirevolusjonen for bilindustrien, skriver Volvo Cars' toppsjef Håkan Samuelsson i pressemeldingen.

Ubers toppsjef Travis Kalanick mener at selvkjørende biler er viktig for å få tryggere trafikk.

– Over en million mennesker dør i trafikken hvert år. Disse tragiske omstendighetene kan selvkjørende bilteknologi hjelpe oss å løse, men vi kan ikke gjøre det alene, sier han.

Flere andre bilprodusenter har også satset på førerløse biler, blant annet japanske Toyota Motor og tyske Volkswagen.

Skal lede satsingen

Torsdag melder Uber også at de også går sammen med selskapet Otto, som utvikler systemer for selvkjørte lastebiler. En av de som står bak San Francisco-selskapet, som ble grunnlagt av tidligere Google-folk, er Anthony Levandowski, som bygget Googles første selvkjørende bil. Han skal nå lede Uber og Ottos felles innsats for autonome kjøretøyer, både når det gjelder persontransport og godstransport med utgangspunkt i San Francisco, Palo Alto og Pittsburgh.

Les også: NHO i villrede over Uber og Airbnb